Grøn te

Grøn te er blevet drukket igennem utroligt mange år, og er kendt for sin gode smag, såvel som for dets mange sunde egenskaber.
Grøn te indeholder naturlige antihistaminer, der modvirker hævelse og irritation som følge af allergi, og nogle studier har endda vist at dagligt indtag af grøn te kan reducere chancen for at udvikle kræft.


Viser 1 til 24 af 41 (2 sider)

Grøn te

Hvad er grøn te?

Hvad mange ikke ved, er, at grøn te faktisk kommer fra den samme plante som den normale te. Grøn te er lavet af Cemellia Sinensis planten. De tørrede blade og dets knopper anvendes til at fremstille forskellige typer af te. Grøn te produceres ved at stege bladende og derefter tørre dem.

Mange andre teer såsom sort te og oolong te produceres, ved at inddrage processer hvor bladende er gærede eller delvist gærede.

Hvad indeholder grøn te?

Grundet den specielle proces som grønt te produceres under, er den grønne te i stand til at opretholde nogle meget vigtig molekyler, kaldet polyfenoler, som er ansvarlige for mange af fordelene ved grøn te. Polyfenoler er stærke antioxidanter.

Polyfenoler kan hindre inflammation og hævelse, beskytte brusket mellem knoglerne og mindske led degeneration. Undersøgelser tyder på de også kan bekæmpe HPV virus og reducere væksten af unormale celler i livmoderhalsen.

Grøn te indeholder mellem 2% og 4% koffein, som påvirker hjernens årvågenhed og fokus, øger urinproduktionen og forbedre funktionen er hjernen. Koffein menes at kunne stimulere nervesystemet, hjerte og muskler ved at øge frigivelsen af visse kemikalier i hjernen kaldet neurotransmittere. Antioxidanter og andre stoffer i grøn te kan hjælpe med at beskytte hjerte og blodkar.

Grøn te indeholder også aminosyrer, såsom Theanine, smørsyre & Liganin; Xanthin alkaloider, såsom adenin, dimethylxanthin, theobromin, theophyllin og xanthin; Pektin (findes også i frugt); oligosakkarider (sukker), klorofyl og triterpensaponiner. Nogle vitaminer, såsom A vitamin, B1 vitamin, B2 vitamin, B3 vitamin, C vitamin og E vitamin kan også findes i grøn te.

Efter denne mildest talt imponerende liste, er du måske begyndt at forstå, hvordan grøn te er pakket med næringsstoffer og gavnlige komponenter.

Hvorfor bør jeg vælge økologisk grøn te?

Det er væsentligt at vælge de økologiske varianter af grøn te, hvis du gerne vil have den maksimale sundhed ud af din grønne te. Konventionelle kinesiske og indiske teer kan indeholde rester af sprøjtegifte. Det gør de økologiske grønne teer ikke.

Hvad er virkningen af grøn te?

Listen er lang over påståede og beviste fordele ved at drikke grøn te jævnligt. Se her et par af de mest kendte virkninger ved grøn te:

  • Anti-ageing: De frie radikaler der blivr skabt i kroppen korrodere kroppen på forskellige måder – tegn på aldring er et af symptomerne. Antioxidanterne i grøn te bekæmper de frie radikaler og stopper dermed en for tidlig aldring af huden.  
  • Stimulerende: Da grøn te indeholder koffein er den en naturlig stimulant. Du vil simpelthen få mere energi af at drikke den! Vink derfor farvel til udmattelse, træthed og dovenskab og goddag til en kop ren energi som vil stimulere din blodcirkulation. 
  • Styrker Immunforsvaret: Undersøgelser viser, at folk som regelmæssigt drikker grøn te sjældnere bliver syge. Catechinerne som er til stede i grøn te forhindre rbakterier og vira fra at knyttet sig til cellevæggene for at inficere dem. Disse Katekiner bekæmper også toksiner frigivet af mikrober. Samtidigt hæmmer disse også dårlig ånde, diarré, dårlig fordøjelse, huller i tænderne og dysenteri. 
  • Skarphed: Adstringerende stoffer udløser sammentrækninger i muskler og væv, som toner dine muskler og strammer huden. . 
  • Reducerer kolesterol: Grøn te har vist sig at være effektivt til reduktion kolesterolniveauer til en vis grad, sandsynligvis på grund af dens alkalinitet. 
  • Hjerte- og Arteriel sundhed: Visse indholdsstoffer i grøn te forhindre fortykkelse af blodet, og dermed reducerer det chancerne for arteriosklerose, trombose, samt Hjerte-tilfælde.  
  • Antidiabetisk: Så længe du ikke indtager grøn te med sukker, vil den alkaline natur i grøn te reducere dit blodsukkerniveau. Derudover giver grøn te også en bedre funktion af bugspytkirtlen.  
  • Vægttab: Grøn te kan virke som en slags slanke te da den øger din forbrænding. Drik en kop eller to hver morgen. 
  • Detox: Grøn te er ekstraordinært godt at indtage hvis du har tømmermænd og er udmattet efter en lang nat på dansegulvet. 

Findes der forskellige typer grøn te?

Kort sagt, ja det gør der. Se med her og få en forståelse for de forskellige sorter.

Gyokurocha: Farven på denne te er klart grøn. Den produceres på knopperne og er den sundeste af de forskellige varianter. Den er mindre bitter end de andre varianter, da den ikke indeholder så meget koffein. Til gengæld er den dyr.

Sencha: Farve: lys grøn. Den er mere bitter end Gyokurocha og har et højere indhold koffein.

Bancha: Farve: gylden brun. Meget stærk og bitter variant.

Matcha: Farve: smukt grøn. Lavet på pulver af tebladene. Mindre bitter og næsten en anelse sød.

Hojicha: En blanding mellem grøn te og ristede korn såsom hvede, byg eller ris.

Genmaicha: En blanding mellem grøn te og ristede brune ris. Farve: gylden gul.

Koffeinfri grøn te: Alle varianterne kan fås i koffeinfri udgaver. Der findes to forskellige måder at lave koffeinfri grøn te på ;

Industriel Proces-1: Grønne te blade behandles med ethylacetat, der dræner det meste af koffeinen. Desværre, mister du mange af de antioxiderende polyfenoler og vitaminer sammen med koffeinen.

Industriel Proces-2: Dette indebærer behandling af teblade med vand og kuldioxid og er bedre med hensyn til at fastholde de gavnlige polyphenoler.

Hvad betyder -cha?

Du har nok set at de fleste forskellige varianter af grøn te ender med -cha. Cha betyder helt enkelt "te" de fleste steder i Indien.