Tranebær

Hvad er de sundhedsmæssige fordele af tranebær? For så vidt angår sunde fødevarer går, er de øverst på listen på grund af deres høje indhold af næringsstoffer og antioxidanter og er ofte omtalt som en "super mad." For ikke at nævne, en halv kop tranebær indeholder kun 25 kalorier! De mulige sundhedsmæssige fordele ved indtagelse omfatter lavere risiko for urinvejsinfektioner, forebyggelse af visse former for kræft, bedre immunforsvar, nedsat blodtryk og meget mere. Tranebær er en god kilde til C-vitamin, kostfibre og vitamin E.


Viser 1 til 4 af 4 (1 sider)

Tranebær

Hvad er de sundhedsmæssige fordele af tranebær?

Når det kommer til sunde fødevarer, ligger tranebær øverst på listen på grund af dets høje indhold af næringsstoffer og antioxidanter. Endvidere er tranebær utroligt kaloriefattige, en halv kop bær indeholder kun 25 kalorier! De mulige sundhedsmæssige fordele ved indtagelse af tranebær omfatter lavere risiko for urinvejsinfektioner, forebyggelse af visse former for kræft, bedre immunforsvar, nedsat blodtryk og meget mere.

Ernæringsmæssige fordeling af tranebær

Tranebær er en god kilde til C-vitamin, kostfibre og vitamin E.

C-vitamin - en kraftfuld naturlig antioxidant som kan blokere nogle af de skader forårsaget af frie radikaler, samt øge kroppens modstandskraft mod smittestoffer, ifølge University of Maryland Medical Center. Førhen havde sømænd bærene med om bord på deres skibe for at undgå skørbug på grund af dets høje C-vitamin indhold.

Fiber-Ifølge Institut for Intern Medicin og Nutritional Sciences fra University of Kentucky, er højt fiber indtag forbundet med signifikant lavere risiko for at udvikle koronar hjertesygdom, slagtilfælde, forhøjet blodtryk, diabetes, fedme og visse mave-tarmsygdomme. Øget fiber indtag har også vist sig at sænke blodtrykket og kolesteroltallet, forbedre insulinfølsomheden og øge vægttab for overvægtige personer.

Vitamin E - et fedtopløseligt antioxidant involveret i immunsystemets funktion, der kan hjælpe med at forhindre eller forsinke de kroniske sygdomme forbundet med frie radikaler Tranebær indeholder også vitamin K, mangan og en stor vifte af phytonutrients naturligt forekommende Næringsstoffer fra planter, der hjælper til at beskytte kroppen mod skadelige frie radikaler og har anti-inflammatorisk og kræft-forebyggelse egenskaber.

Mulige sundhedsmæssige fordele af tranebær

Urinvejsinfektioner (UVI): Det tranebær er måske bedst kendt for sin rolle i forebyggelsen af urinvejsinfektioner, især for dem med tilbagevendende infektioner. Det høje proanthocyanidins (PAC) i tranebær hjælper med at reducere vedhæftning af visse bakterier til urinvejene vægge, og dette hjælpe med at bekæmpe infektioner.

Hjerte-karsygdomme: Nogle tyder på, at polyfenoler i tranebær kan reducere risikoen for hjerte-kar-sygdom (CVD) ved at forhindre trombocyt oprustning og reducere blodtrykket via anti-inflammatoriske mekanismer Kræft: Forskning har vist, at tranebær er gavnlige i at bremse tumor progression og har vist positive virkninger mod prostata, lever, bryst, livmoder, og tyktarmskræft

Dental: De samme proanthocyanidins i tranebær, der medvirker til at forhindre urinvejsinfektioner kan også drage fordel oral sundhed ved at forebygge bakterier fra at binde sig til tænderne, ifølge forskerne ved Center for Oral Biologi og Eastman Institut for Odontologi ved University of Rochester Medical Center. Tranebær kan også være fordelagtigt at forhindre tandkødssygdomme

Integrering af mere tranebær i din kost

Tranebær er hjemmehørende i Nordamerika, og er opdrættet på cirka 40.000 hektar i hele det nordlige USA og Canada. Friske tranebær høstes i september og oktober, så falder er det bedste tidspunkt at få dem i sæsonen. De kan nedkølet i op til to måneder før brug, og kan også fryses til senere brug. Vælg bær der er faste at røre ved og uden rynker.

Tranebær kan også nydes tørret eller fra dåse, men pas på tilsat sukker. Kontroller ingrediens etiketten og sørg for, at produktet kun indeholder tranebær. Hvis du vælger at drikke tranebærsaft, er det ofte blandet med andre frugter og tilsatte sødestoffer. Kig efter saft med tranebær som den første ingrediens.

Flere tips til at nyde tranebær:

  • Lav en hjemmelavet trail mix med usaltede nødder, frø og tørrede tranebær.
  • Medtag en lille håndfuld frosne tranebær i en frugt smoothie.
  • Føj tørrede tranebær til din havregrød eller hele korn korn.
  • Smid tørrede eller friske tranebær i dine yndlings muffins eller cookie opskrift.
  • Medtag friske tranebær i en æble dessert for at give ekstra kick af smag.

Forholdsregler

Du ønsker måske at styre fri af et højt indtag af tranebær, hvis du tager blodfortyndende medicin warfarin, også kendt som Coumadin. Der har været modstridende forklaringer om mulighederne for tranebær for at øge lægemidlets virkning på kroppen. Der er rapporteret flere tilfælde af øget blødning på grund af mistanke om interaktioner med tranebærsaft og warfarin.

Tranebær produkter kan øge urin oxalat udskillelse, hvilket kan fremme dannelsen af nyresten. Personer med en historie af nyresten, bør kontakte deres læge, før enhver form for indtagelse af tranebær i deres kost.