Mineraler

viser 1 til 48 af 169 (4 sider )

 

Hvad er mineraler?

Mineraler bliver ofte omtalt sammen med vitaminer, men er to forskellige næringsstoffer. Mineraler er vigtige for at kroppen kan fungere normalt. Normalt dækkes dit behov for mineraler ved at spise en sund og varieret kost, men af og til kan du supplere med et kosttilskud der indeholder mineraler, f.eks. hvis du er gravid eller hvis du spiser ensidig kost gennem en længere periode. 

Kroppen kan ikke selv danne mineraler og derfor er den afhængig af, at mineralerne tilføres gennem kosten eller et supplerende mineraltilskud. 

 

Hvilke mineraler har man brug for?

Som menneske har vi brug for alle mineraler, men behovet er individuelt og afhænger bl.a. af hvordan kosten er sammensat. 

I nogle tilfælde kan du have brug for ekstra mineraler i form af kosttilskud. F.eks. anbefaler Sundhedsstyrelsen at gravide kvinder tager et dagligt tilskud af 40-50 mg jern fra 10. graviditetsuge. Gravide og ammende som ikke spiser mælkeprodukter eller drikker mælk, bør også tage et tilskud af 500 mg calcium gennem hele graviditeten. 

Er du over 70 år? Så lyder anbefalingen at du tager et dagligt tilskud med D-vitamin kombineret med calcium, f.eks. 20 mcg D-vitamin med 800-1000 mg calcium. Denne anbefaling gælder uanset om du drikker mælk, spiser ost og andre mælkeprodukter eller ej. Fordelen ved et kombineret D-vitamin og calcium tilskud er, at D-vitamin øger optagelsen af calcium. 

 

Oversigt over mineraler

Du kender helt sikkert allerede navnene på flere mineraler, men kender du dem alle? Herunder finder du en oversigt over alle mineraler i alfabetisk rækkefølge:

 

Hvad er mineraler godt for?

Mineraler er godt for meget og så indgår de i et væld af kropslige funktioner. Hvad de enkelte mineraler helt præcist er godt for, kan du få viden om ved at læse videre.

Calcium bidrager til:

  • en normal størkning af blodet
  • et normalt energistofskifte
  • en normal muskelfunktion
  • en normal neurotransmission
  • fordøjelsesenzymernes normale funktion
  • spiller en rolle i celledelings- og specialiseringsprocessen
  • at vedligeholde normale knogler
  • at vedligeholde normale tænder


Fosfor/phosphor bidrager til: 

  • at vedligeholde et normalt energistofskifte
  • cellemembranernes normale funktion
  • at vedligeholde normale knogler
  • at vedligeholde normale tænder


Jern bidrager til: 

  • en normal kognitiv funktion
  • et normalt energistofskifte
  • en normal dannelse af røde blodlegemer og hæmoglobin
  • en normal ilttransport i kroppen
  • immunsystemets normale funktion
  • at mindske træthed og udmattelse
  • spiller en rolle i celledelingsprocessen


Jod bidrager til: 

  • en normal kognitiv funktion
  • et normalt energistofskifte
  • nervesystemets normale funktion
  • at vedligeholde en normal hud
  • en normal produktion af skjoldbruskkirtelhormoner og en normal skjoldbruskkirtelfunktion


Kalium bidrager til: 

  • nervesystemets normale funktion
  • en normal muskelfunktion
  • at vedligeholde et normalt blodtryk


Kobber bidrager til:

  • at vedligeholde et normalt bindevæv
  • et normalt energistofskifte
  • nervesystemets normale funktion
  • en normal pigmentering af håret
  • en normal jerntransport i kroppen
  • en normal pigmentering af huden
  • immunsystemets normale funktion
  • at beskytte cellerne mod oxidativt stress


Krom/chrom bidrager til: 

  • en normal omsætning af makronæringsstoffer
  • at vedligeholde et normalt blodsukkerniveau


Magnesium bidrager til: 

  • at mindske træthed og udmattelse
  • elektrolytbalancen
  • et normalt energistofskifte
  • nervesystemets normale funktion
  • en normal muskelfunktion
  • en normal proteinsyntese
  • en normal psykologisk funktion
  • at vedligeholde normale knogler
  • at vedligeholde normale tænder
  • spiller en rolle i celledelingsprocessen


Mangan bidrager til: 

  • et normalt energistofskifte
  • at vedligeholde normale knogler
  • en normal dannelse af bindevæv
  • at beskytte cellerne mod oxidativt stress


Molybdæn bidrager til: 

  • en normal omsætning af svovlholdige aminosyrer


Selen bidrager til: 

  • en normal dannelse af sædceller
  • at vedligeholde et normalt hår
  • at vedligeholde normale negle
  • immunsystemets normale funktion
  • en normal skjoldbruskkirtelfunktion
  • at beskytte cellerne mod oxidativt stress


Zink bidrager til: 
 

  • et normalt syre-base-stofskifte
  • en normal omsætning af kulhydrater
  • en normal kognitiv funktion
  • en normal dna-syntese
  • en normal frugtbarhed og reproduktion
  • en normal omsætning af makronæringsstoffer
  • en normal omsætning af fedtsyrer
  • en normal omsætning af A-vitamin
  • en normal proteinsyntese
  • at vedligeholde normale knogler
  • at vedligeholde et normalt hår
  • at vedligeholde normale negle
  • at vedligeholde en normal hud
  • at vedligeholde et normalt testosteronniveau i blodet
  • at vedligeholde et normalt syn
  • immunsystemets normale funktion
  • at beskytte cellerne mod oxidativt stress
  • spiller en rolle i celledelingsprocessen

 

Naturlige kilder til mineraler

Som nævnt får du mineraler gennem den mad du spiser, og da mineralerne findes i forskellige mængder i fødevarerne, gælder det om at spise både sundt og varieret. På den måde kan du nemlig sikre dig, at du får dækket dit behov. Hvis du gerne vil blive lidt klogere på, hvilken mad du skal spise, for at få de forskellige mineraler, har vi samlet en liste over mineralholdige fødevarer herunder: 

Calcium findes særligt i oste, f.eks. harvarti 30+ (788 mg pr 100 g), lys tahin (426 mg pr 100 g) og selleri (325 mg pr 100 g).

Fosfor/phosphor findes bl.a. i risklid (1680 mg pr 100 g), hvedeklid (1060 mg pr 100 g) og græskarkerner (1040 mg pr 100 g).

Jern finder du i dild (48,8 mg pr 100 g), hvedeklid (19 mg pr 100 g) og tørrede sojabønner (15,7 mg pr 100 g).

Jod kan du få ved at spise tang, f.eks. tørret kombu (36000 mcg pr 100 g) og tørret agar (36000 mcg pr 100 g), samt havsalt (1470 mcg pr 100 g).

Kalium findes i tørret kombu tang (7500 mg pr 100 g), instant kaffe (4000 mg pr 100 g) og soltørrede tomater (3430 mg pr 100 g).

Kobber fås bl.a. gennem østers (7,93 mg pr 100 g), tørristede cashewnødder (2,22 mg pr 100 g) og tørrede paranødder (1,76 mg pr 100 g). 

Krom/chrom finder du i rucola (1640 mcg pr 100 g), tørrede dadler (80 mcg pr 100 g) og tørrede abrikoser (80 mcg pr 100 g).

Magnesium kan du få fra hvedeklid (480 mg pr 100 g), tørrede græskarkerner (460 mg pr 100 g) og tørrede paranødder (357 mg pr 100 g). 

Mangan findes bl.a. i hvedekim (18 mg pr 100 g), tørrede pinjekerner (8,6 mg pr 100 g) og havregryn (5,8 mg pr 100 g). 

Molybdæn kan du finde i tørrede græskarkerner (158 mcg pr 100 g), fuldkorns speltmel (81,5 mcg pr 100 g) og rød peberfrugt (70 mcg pr 100 g). 

Natrium findes bl.a. i jodberiget bordsalt (38900 mg pr 100 g), øksekødsbouillon terning (22500 mcg pr 100 g) og spegesild (5380 mcg pr 100 g). 

Selen kan fås gennem bl.a. torskerogn (105 mcg pr 100 g), tørrede paranødder (103 mcg pr 100 g) og tun i vand (82 mcg pr 100 g). 

Zink finder du bl.a. i hvedekim (17,8 mg pr 100 g), øksekødsspegepølse (5,5 mg pr 100 g) og magert oksekød (4,8 mg pr 100 g) 

Kilde: FRIDA Food data

 

Bliv klogere på mineraler

Måske har du stadig nogle ubesvarede spørgsmål om mineraler? I vores samling af artikler, har vi skrevet flere som omhandler lige netop mineraler. Læs f.eks.:

 

Køb mineraler hos Mecindo

Har du fundet de mineraler du mangler? Uanset om du ønsker enkeltstående mineraler, mineralkomplekser eller multivitaminer med mineraler, så finder du dem her på mecindo.dk. Køb mineraler fra de bedste og populære mærker som Biosym, KAL, Mivi Total, Nature Own, Pharma Nord, Solaray og UniKalk. Vi har ofte tilbud på mineraler, så kig endelig forbi en anden gang, hvis det mineral tilskud du søger, ikke er på tilbud lige nu.