Magnesium

Undgå magnesiummangel

Find dit magnesiumkosttilskud her på Mecindo.dk. Kroppen indeholder magnesium helt naturligt, hvor det indgår i over 300 forskellige funktioner. Nogle af de vigtigste har vi beskrevet her på siden, hvor du også bliver klogere på magnesium i forhold til søvn og sport.

Kundernes favoritter

Hvad er magnesium?

Magnesium er et mineral, der findes naturligt i kroppen og som indgår i mange forskellige funktioner i kroppen. En voksen krop indeholder samlet ca. 24 gram magnesium, hvoraf halvdelen befinder sig i knoglerne og den anden halvdel i muskler og led. Ved magnesiummangel kan kalk og natrium trænge ind i cellerne, hvilket medvirker til at nedbryde cellerne. Magnesium findes i et væld af fødevarer, men også som kosttilskud. Her på siden kan du læse meget mere om magnesium og hvad det bidrager til i kroppen.

Hvad er magnesium godt for?

Magnesium bidrager til alle disse funktioner i kroppen:

  • At mindske træthed og udmattelse
  • En normal elektrolytbalance
  • Et normalt energistofskifte
  • Nervesystemets normale funktion
  • En normal muskelfunktion
  • En normal proteinsyntese
  • En normal psykologisk funktion
  • Normale knogler
  • Normale tænder
  • En normal celledelingsproces

Som du kan se, bidrager magnesium til rigtigt mange af kroppens funktioner. Derfor er det vigtigt at du sørger for at indtage nok magnesium hver dag. Det er svært at spise for meget magnesium gennem kosten, da overskydende magnesium der ikke er brug for, udskilles gennem urinen. 

Magnesium kosttilskud

Magnesium citrat anvendes i de fleste magnesiumkosttilskud. Det skyldes, at magnesium citrat har en højere optagelighed end f.eks. magnesium oxid.
På Mecindo.dk har vi et bredt udvalg af kosttilskud med magnesium. Du finder både magnesiumkosttilskud i form af tabletter, kapsler, pulver, spray og olie. Derudover findes magnesium som enkeltmineral, samt i tilskud med andre mineraler. Især calcium og magnesium er ofte i samme tilskud, da begge mineraler bidrager til muskler og knogler. 

På hvert magnesiumkosttilskud står der, hvor meget den daglige dosis er. Denne vejledning bør du altid følge, for på den måde indtager du hverken for lidt eller for meget af mineralet. 

Magnesium i kosten

Magnesium findes specielt i fuldkornsprodukter, grønne grøntsager, mandler og nødder generelt. Spiser du meget junkfood, indtager mange mælkeprodukter og spiser meget kød og andet mættet fedt, så mindskes optaget af magnesium fra tarmen, og det betyder, at du ikke optager det magnesium, som du får gennem kosten. 

Du finder magnesium i fødevarer som: 

  • Bladgrøntsager
  • Bælgfrugter
  • Paranødder (357 mg magnesium pr. 100 gram)
  • Mandler (256 mg magnesium pr. 100 gram)
  • Mørk chokolade
  • Fuldkornsprodukter (ca. 53 mg magnesium pr. 100 gram)
  • Vand (det hårde vand indeholder mest)
  • Tun i olie (32 mg magnesium pr. 100 gram)
  • Jomfruhummer (68 mg magnesium pr. 100 gram)

Hænger magnesium og søvn sammen?

Der er ingen dokumenterede anprisninger på at magnesium bidrager til en bedre nattesøvn, men i og med at magnesium bidrager til en normal muskelfunktion, kan magnesium indirekte bidrage til en mere afslappet søvn.
Nogle undersøgelser har vist, at magnesium kosttilskud kan hjælpe, hvis man har svært ved at falde i søvn. Magnesium kosttilskud kan simpelthen få dine muskler til at slappe af, hvilket kan gøre det nemmere at falde i søvn og at sove godt.
Da magnesium kosttilskud i almindelige doser ikke påvirker din krop i negativ retning, men blot udskilles, hvis du ikke har magnesiummangel, så er det værd at prøve, om et kosttilskud kan hjælpe dig til bedre søvn.

Sport og magnesium

Hvis du dyrker sport, træner eller på anden måde laver fysisk hårdt arbejde, kan et magnesium tilskud bidrage til en bedre træning. At magnesium er et relevant mineral i forhold til træning skyldes, at magnesium bidrager til nervesystemets normale funktion, samt en normal muskelfunktion. Nå du træner bruges musklerne, og når musklerne bruges hårdt og forskellige, kræver det, at nerverne kan arbejde sammen og sende signaler hurtigt og rigtigt. 

For lidt eller for meget magnesium

Hvis du spiser en sund og varieret kost, samt følger Sundhedsstyrelsens officielle kostråd, er der stor chance for, at du får dit daglige behov for magnesium dækket. Tegn på at du indtager for lidt magnesium kan være:

  • Træthed
  • Trætte muskler og muskelkramper
  • Migræne
  • Nedsat appetit

I disse tilfælde kan det være en god idé at anvende et kosttilskud med magnesium – dem finder du flere varianter af her på Mecindo.dk.
Hvis du indtager for meget magnesium, kan du få bivirkninger som:

  • Diarré
  • Mavesmerter

Det sker dog sjældent, med mindre du indtager store doser gennem kosttilskud. 

Køb magnesium på Mecindo.dk

Se vores store udvalg af magnesiumkosttilskud her på Mecindo.dk. Bestil i dag og få dine kosttilskud leveret inden for 2-4 hverdage. Det er hurtigt og nemt, og så har vi endda nogle af de billigste priser på nettet. 
Endnu bedre er det, at hvis du ofte handler på Mecindo.dk, kan du blive medlem af vores kundeklub, Club Mecindo. Som medlem af kundeklubben opnår du rabatter og gratis fragt på alle dine ordre. 
Har du spørgsmål til et produkt, din ordre, kundeklubben eller noget fjerde, er du altid mere end velkommen til at kontakte vores kundeservice. Du kan kontakte os på både mail og telefon.  



Læs mere Skjul