Ankelstøtte

Støtte til din ankel

En af de mest hyppige skader der ses, er ankel forstuvninger. Ankel forstuvninger og andre skader opstår ved pludselige og kraftige bevægelser, som svækker ledbåndet ved anklen og fører til skade.

Ved at bære en god en ankelstøtte eller ankelbind kan skaden blive tydeligt reduceret og genoptræningsperioden forkortet.

Hos Mecindo har vi et stort udvalg af ankelbind og ankelstøtter fra mærker som Futuro, Rehband og Bamboo.

Læs mere Skjul

Kundernes favoritter

Hvordan virker ankelstøtte?

Du kender det – du rejser dig, vender dig uheldigt om, forvrider din ankel under en løbetur eller skader din ankel til håndbold. Og det gør ondt som bare pokker!

Det handler derfor om at give din ankel den bedste støtte og forebygge yderligere skade, når den først er sket. Ankelstøtter og ankelbind modvirker ømhed og hævelser og de giver støtte og lindring ved ankelskader og ledbåndsskader.

Det er derfor vigtigt at give anklen ekstra støtte hvis den er skadet, for at modvirke at den bliver yderligere skadet. 

Et ankelbind kan hjælpe med at støtte og give lindring af smerter og gener i forbindelse med en ankelskade. Det bedste er at holde anklen i ro, hvilket kan være svært i en almindelig hverdag – her er et ankelbind en ideel løsning, da det støtter selve anklen, hvilket forhindrer yderligere overbelastning og giver anklen ro til at komme sig. 

Typiske ankelskader

Ankelskader er en relativt hyppig skade både i sportens verden og generelt. Hvis man har en ankelskade, er det vigtigt at den bliver behandlet korrekt, da man ellers kan risikere at få varige mén som på sigt kan føre til følgeskader i knæ, hofter og ryg.

Forstuvet ankel – når anklen forstuves skyldes det, at ledkapslen og et eller flere ledbånd overstrækkes hvorved der sker mindre bristninger i vævet. Skaden kan i nogle tilfælde være så alvorlig, at både ledkapsel og ledbånd rives over. Ved en forstuvning vil man ofte opleve at leddet hæver, gør ondt, bliver varmt samt muligvis bliver misfarvet.

Forstuvning er en af de mest hyppige ankelskader og opstår som følge af pludselige og kraftige bevægelser. 

Ankelskader opstår typisk som følge af forvridninger omkring fodleddet, typisk i forbindelse med sportsudøvelse. Hvis man erhverver sig en ankelskade, er det meget vigtigt, at skaden får ro til at hele, så skaden ikke udvikler sig eller giver varige mén.

Bredt udvalgt

Et ankelbind eller ankelstøtte kan anvendes både efter en skade i forbindelse med genoptræning eller genoptagelse af træning samt til at forebygge en skade. Et ankelbind er derfor fordelagtigt at anvende for mange mennesker.

Hos Mecindo kan du finde ankelstøtte i elastik og ankelbind der er udført i blødt materiale, som giver komfort. De er behagelige at have på og yder den nødvendige støtte, mens de stadig tillader foden bevægelse.

  • Futuro Classic Ankelstøtte er en elastisk bandage med justerbar strop som gør det muligt at tilpasse støtten individuelt. Ankelstøtten er bl.a. velegnet ved forvridninger og overanstrengelser, og kan endda anvendes, hvis man ønsker at forebygge nye skader.   
  • Rehband Basic Ankelstøtte er en ankelstøtte som hjælper ved stivhed i fodleddet samt skader på akillessenen ved at øge blodgennemstrømningen og yde varme.   
  • Bamboo Pro Ankelbind er et selvvarmende ankelbind som med fordel kan anvendes for at reducere hævelse, ømhed eller stivhed i fodleddet. Ankelbindet er fremstillet med bambus trækul og kan placeres i solen én gang om måneden for at genoplade. 

Hvad kan jeg selv gøre, efter skaden er sket?

Ankelskader kan groft inddeles i to hovedgrupper:

1. Akutte ankelskader som er forårsaget af f.eks. slag eller vrid og derfor kan kaldes en traumatisk skade. Ved akutte skader er det vigtigt at man reagerer hurtigt og korrekt, og man kan i den forbindelse f.eks. anvende RICE-behandling.

2. Overbelastningsskader som er forårsaget af gentagne bevægelser, hvor man har gået, stået, løbet eller trænet forkert eller for meget på for kort tid. Det kan også skyldes en gentagende belastning, som slider forkert på anklen. Denne type skade kan være svær at kende, da symptomerne ofte kommer snigende og ikke nødvendigvis opleves i umiddelbar forlængelse af en skade/ulykke eller lignende, ligesom akutte skader gør.

Ved overbelastningsskader er der altid en risiko for, at skaden bliver til en kronisk tilstand, hvis man fortsætter med den aktivitet, der er skyld i skaden. Derfor er det vigtigt, at man lytter til kroppens signaler og søger læge, hvis man oplever f.eks. smerter, stivhed og hævelse, som kan være kroppens måde at signalere, at noget er galt.

Hvis du oplever en akut knæskade, f.eks. i forbindelse med et fald, slag, vrid eller andet kan du, i de første 48 timer efter en skade, påbegynde en såkaldt RICE-behandling. RICE står får Rest, Ice, Compression, Elevation og foregår på følgende måde:

Ro – Her anbefales fuldstændig aflastning af den beskadigede ankel, hvilket betyder at selve benet ikke må anvendes. Ro anbefales for at forhindre en eventuel forværring af skaden.

Is – Læg noget koldt på anklen, såsom is pakning, isterninger eller en pose frosne grøntsager. Vær dog opmærksom på, at isen ikke må lægges direkte på huden, da der i så fald kan opstå forfrysninger. Der bør derfor altid lægges et klæde mellem huden og det kølende element. Isen lægges på anklen i 20 minutter hver time, i minimum de første 3 timer.

Kompression – Uden på det kølende element lægges en komprimerende forbinding som skal være fast men ikke snærende, da kompressionen ikke må påvirke blodcirkulationen. Det er derfor bedst at anvende et elastisk bind.

Elevation – Anklen skal helst holdes højere end hjertehøjde. Dagene umiddelbart efter skaden, bør benet og anklen ligeledes anbringes højt, når man ligger eller sidder.

Hvis der er mistanke om brud i forbindelse med en ankelskade, bør man kontakte skadestue eller akutmodtagelse med det samme. Symptomer på knoglebrud er fejlstilling i leddet, knogleskurren, voldsom hævelse med blålig misfarvning samt udtalte smerter eller at man ikke er i stand til at støtte og stå på foden.

Er der tale om en lettere forstuvning, vil man ofte opleve begrænset hævelse, der udvikles gradvist, ligesom man vil være i stand til at støtte og gå på foden. Er der tale om en lettere forstuvning, vil skaden kunne afhjælpes med støttebind.

Forebyggelse og genoptræning 

Et ankelbind kan både lindre og forebygge ankelskader og kan fås i en lang række forskellige modeller til en lang række forskellige behov. 

Forebyggelse er vigtigt, når man skal forhindre skader i at opstå eller genopstå. Det er også vigtigt at ankelstøtten eller støttebindet er korrekt anvendt og sidder som det skal på anklen, da netop dette kan reducere ny skade.

Et ankelbind og ankelstøtte kan også bruges under træning og genoptræning for at forebygge og forhindre at der sker yderligere skader.

En ankel bør altid genoptrænes efter en skade, da man ellers kan risikere gentagne ankelskader. Ved genoptræning kan et ankelbind være en god støtte og samtidig lindre smerter ved bevægelse.

Læs mere Skjul