Sovemedicin

Behandlinger uden recept

En god nats søvn er en af livets fornøjelser, men desværre også en fornøjelse som alt for få mennesker oplever på regelmæssig basis. At sove godt og være veludhvilet kan bl.a. gøre dig gladere, hjælpe på et vægttab, styrke dit immunsystem og give dig ekstra energi i hverdagen. Derudover fører god nattesøvn til et sundere hjerte og øger koncentrationsevnen så du kan præstere både på jobbet og i sociale relationer.

Dårlig søvn er derfor langt fra et ligegyldigt problem, da det kan have en stor indflydelse på vores mentale helbred og normale hverdag. Søvn spiller en stor rolle i forhold til sociale relationer, vores humør og koncentrationsevnen.
Sover du skidt fordi din partner snorker? Så se vores udvalg af næsestrips og ørepropper.


Viser 1 til 11 af 11 (1 sider)

Sovemedicin

En god nats søvn er en af livets fornøjelser, men desværre også en fornøjelse som alt for få mennesker oplever på regelmæssig basis. At sove godt og være veludhvilet kan bl.a. gøre dig gladere, hjælpe på et vægttab, styrke dit immunsystem og give dig ekstra energi i hverdagen. Derudover fører god nattesøvn til et sundere hjerte og øger koncentrationsevnen så du kan præstere både på jobbet og i sociale relationer.

Dårlig søvn er derfor langt fra et ligegyldigt problem, da det kan have en stor indflydelse på vores mentale helbred og normale hverdag. Søvn spiller en stor rolle i forhold til sociale relationer, vores humør og koncentrationsevnen.

Dårlig søvn gør folk mere udsatte for depression og angst, men den kan i sidste ende også være medvirkende til udviklingen af immundefekt og hjertesygdomme. Der findes heldigvis en række livsstilsændringer der kan hjælpe på evnen til at falde i søvn og sove godt, ligesom en række håndkøbslægemidler kan hjælpe dig det sidste stykke i mål.

Sådan behandles søvnbesvær og søvnløshed

Søvnløshed defineres som en manglende evne til at falde i søvn eller at forblive i søvn i en tilstrækkelig mængde tid. Lidelsen kan være akut, som reaktion på f.eks. et dødsfald, eller et længerevarende problem. Stress og depression er ofte udløsere af søvnløshed, der bl.a. kan medføre koncentrationstab og en mental urolighed.

Hvis du har problemer med at falde i søvn anbefaler vi hos Mecindo.dk Nytol One-A-Night Tabletter eller Kalms Urtetabletter til fredfyldt søvn. Tabletterne har en beroligende effekt - den aktive ingrediens i Nyto-tabletterne er f.eks. et bedøvende antihistamin der gør dig døsig og derved gør det nemmere for dig at falde i søvn.

I visse tilfælde kan vejrtrækningsproblemer og snorken også være årsagen til dårlig eller manglende søvn - ikke mindst for en sengepartner. Her kan Breathe Right Næsestrips (Large) eller Breathe Right Næsestrips (Small/Medium) åbne luftvejene så snorken reduceres eller helt undgås.

Andre gode råd mod søvnbesvær

  • Regelmæssig motion hjælper på evnen til at falde i søvn, men undgå at dyrke motion kort før sengetid.
  • Skriv dine bekymringer ned på et papir i stedet for at ligge og tænke på dem når du forsøger at falde i søvn.
  • Et varmt bad før sengetid kan hjælpe på søvnen, men et meget varmt bad kan give problemer fordi kroppen automatisk sænker temperaturen for at falde i søvn. Efter et meget varmt bad skal der således et endnu større temperaturfald til.
  • Undgå at spise meget store måltider lige inden sengetid.
  • At drikke alkohol kan også påvirke din nattesøvn, fordi alkoholen igangsætter en unaturlig træthed i krop og hjerne. En lille genstand før sengetid kan dog i nogle tilfælde hjælpe dig med at falde i søvn til at starte med.
  • Skær ned på drikkevarer der indeholder koffein (kaffe, the, kakao og cola), især sidst på aftenen.
  • Sørg for at din seng er behagelig. Soveværelset bør desuden være genneluftet, køligt og så mørkt og roligt som muligt.
  • Lad være med at gå i seng før du føler dig træt.
  • Sex umiddelbart inden sengetid kan både fremme og hæmme søvn. Især mænd sover godt efter sex, mens kvinder ofte kvikker op.
  • Læs i en bog indtil du føler dig søvning. Stå op igen, hvis du ikke er faldet i søvn efter en halv time. Sæt dig og læs en avis, lyt til noget musik og gå så i seng igen en halv time senere.
  • Rutine hjælper på søvnen. Stå op på samme tidspunkt hver morgen. Sæt vækkeuret og stå hurtigt ud af sengen, også selvom du har sovet lidt eller dårligt. Derved vil du sandsynligvis være træt på det helt rigtige tidspunkt næste aften, så du hen ad vejen begynder at justere dit indre ur til en normal soverytme.