Sovehjælp

En god nats søvn er en af livets fornøjelser, men desværre også en fornøjelse som alt for få mennesker oplever på regelmæssig basis. Læs mere om vores produkter der kan hjælpe dig til en bedre søvn, nederst på denne side. 

Sover du skidt fordi din partner snorker? Så se vores udvalg af næsestrips og ørepropper

Læs mere
Læs mere Skjul

Hvorfor er søvn vigtigt?

En god nats søvn er en af livets fornøjelser, men desværre også en fornøjelse som alt for få mennesker oplever på regelmæssig basis. At sove godt og være veludhvilet kan bl.a. gøre dig gladere og give dig ekstra energi i hverdagen.

Sådan behandles søvnbesvær og søvnløshed

I nogen tilfælde kan vejrtrækningsproblemer og snorken være årsagen til dårlig eller manglende søvn - ikke mindst for en sengepartner. Her kan Breathe Right Næsestrips åbne luftvejene, så snorken reduceres eller helt undgås.

Hvis årsagen til din dårlige søvn er gener som uro og tankermylder, kan et af vores kosttilskud eventuelt hjælpe dig til nemmere at falde i søvn. Flere af produkterne indeholder baldrian eller humle. Baldrian, en urt der er kendt for sin afslappende effekt, har hjulpet mange og kan måske også hjælpe dig. Vær opmærksom på, at baldrian ikke bør anvendes fast, men kun periodevist. Humle virker ligeledes afslappende. Derfor findes der også flere produkter hvor begge planter er blandet.

De mest populære produkter til en bedre søvn er:

  • Natur-Drogeriet TryptoNAT
    TryptoNAT indeholder både baldrian og en række nøje udvalgte vitaminer og mineraler. Gennem årene har TryptoNAT været et utroligt populært produkt, hvilket gjorde, at det i 2016 blev kåret til årets produkt af Helsam. 
  • VitaCare Baldrian og Humle
    Indeholder ekstrakt af baldrianrod og humle. VitaCares kosttilskud til en bedre søvn indeholder altså begge urter som i mange år har hjulpet folk til en bedre søvn – helt naturligt.
  • Natur-Drogeriet Baldrian dråber
    Baldrian i dråbeform kan tages direkte i munden eller blandes i et glas vand. Dråberne består af ekstrakt fra baldrianroden. 

Andre gode råd mod søvnbesvær

Der er mange forskellige ting du kan gøre, for at få en bedre søvn. Hjernen og kroppen har brug for faste rutiner for at kunne hvile, men også for at kunne sove tungt. Nogle af tingene herunder gør du måske allerede – hvis ikke, er det måske noget der kan hjælpe dig. Det du kan forsøge er:

  • Regelmæssig motion hjælper på evnen til at falde i søvn, men undgå at dyrke motion kort før sengetid.
  • Skriv dine bekymringer ned på et papir i stedet for at ligge og tænke på dem når du forsøger at falde i søvn.
  • Et varmt bad før sengetid kan hjælpe på søvnen, men et meget varmt bad kan give problemer fordi kroppen automatisk sænker temperaturen for at falde i søvn. Efter et meget varmt bad skal der således et endnu større temperaturfald til.
  • Undgå at spise meget store måltider lige inden sengetid.
  • At drikke alkohol kan også påvirke din nattesøvn, fordi alkoholen igangsætter en unaturlig træthed i krop og hjerne. En lille genstand før sengetid kan dog i nogle tilfælde hjælpe dig med at falde i søvn til at starte med.
  • Skær ned på drikkevarer der indeholder koffein (kaffe, the, kakao og cola), især sidst på aftenen.
  • Sørg for at din seng er behagelig. Soveværelset bør desuden være gennemluftet, køligt og så mørkt og roligt som muligt.
  • Lad være med at gå i seng før du føler dig træt.
  • Sex umiddelbart inden sengetid kan både fremme og hæmme søvn. Især mænd sover godt efter sex, mens kvinder ofte kvikker op.
  • Læs i en bog indtil du føler dig søvnig. Stå op igen, hvis du ikke er faldet i søvn efter en halv time. Sæt dig og læs en avis, lyt til noget musik og gå så i seng igen en halv time senere.
  • Rutine hjælper på søvnen. Stå op på samme tidspunkt hver morgen. Sæt vækkeuret og stå hurtigt ud af sengen, også selvom du har sovet lidt eller dårligt. Derved vil du sandsynligvis være træt på det helt rigtige tidspunkt næste aften, så du hen ad vejen begynder at justere dit indre ur til en normal soverytme.
  • Sluk TV, telefon, computer osv. 1 time inden sengetid.

Især det sidste punkt er vigtig og kan hjælpe mange. Telefonen er blevet en stor del af manges hverdag og flere har øjnene fæstnet mod den om aftenen inden sengetid som noget af det sidste. Det uhensigtsmæssige ved telefonen, eller tv og computer for den sags skyld er, at de udsender det blå lys. Det blå lys fortæller hjernen at det er dag og derfor bliver vi ikke trætte og afslappede som hvis lyset er slukket. 

Køb produkter der hjælper dig til en bedre søvn på mecindo.dk

Uanset om du måtte have besvær med at falde i søvn fordi du ikke kan finde ro eller tankerne flyver, eller du eller din partner snorker, så finder du effektive produkter her på mecindo.dk. Udvalget er stort og du finder derfor helt sikkert noget du kan bruge. 

Vidste du, at vi på mecindo.dk også forhandler et stort udvalg af håndkøbsmedicin, sygeplejeartikler, kosttilskud, helsekost og personlig pleje? Gå på opdagelse i vores sortiment og vælg de produkter du kan bruge. Når du bestiller får du dine varer leveret inden for kun 2-4 hverdage.

Har du spørgsmål til et produkt eller din ordre, er du altid velkommen til at kontakte mecindo kundeservice. Du kan kontakte os på telefon og mail. Vi svarer altid på mails inden for 24 timer i hverdagene.