Mave og fordøjelse

viser 1 til 48 af 164 (4 sider )

Understøt din fordøjelse med kosttilskud

Udvalget af kosttilskud der bidrager til en normal fordøjelse, er stort. Det kan derfor også være svært at finde ud af, hvilket du bør vælge. For at gøre det lidt nemmere for dig, har vi beskrevet nogle af kosttilskuddene herunder - måske ét eller flere af dem kan hjælpe dig.

  • Mælkesyrebakterier/probiotika

Mælkesyrebakterier i forskellige sammensætninger. Se udvalget af mælkesyre her og køb online i dag. 

  • Pebermynte

Et kosttilskud med pebermynte kan understøtte en normal fordøjelse, samt lindre en oppustet mave. Pebermynte fås i kosttilskud hvor plantens ekstrakt er eneste ingrediens, men også i kosttilskud sammensat af en række ingredienser. Køb kosttilskud med pebermynte og urteekstrakter her. 

  • Enzymer

Se udvalget af fordøjelsesenzymer her.   

  • Loppefrøskaller

De små, lette og livlige frøskaller har intet med lopper at gøre, så du kan roligt gøre brug af dem, hvis du har brug for at dine tarme stimuleres. Når loppefrøskaller indtages og kommer i forbindelse med væske, danner de en geléagtig masse. Loppefrøskallerne suger nemlig væske til sig og giver derfor fylde i tarmen. Vi har et stort udvalg af loppefrøskaller her på mecindo.dk. 

 

Hvad er fordøjelsen?

Når du spiser mad, så sørger kroppen, eller mere præcist din mavetarmkanal, for at nedbryde og fordøje maden. Under fordøjelsen optager kroppen de vigtige næringsstoffer, som kroppen bruger for at kunne fungere. Selve fordøjelsesforløbet består af flere trin og starter allerede, når du tager den første bid af maden.

Når maden kommer ind i munden og du begynder at tygge, øges spytproduktionen. Spyttet ændrer maden til en blød og glat masse, hvilket gør den lettere at synke. Når du synker maden, kommer den ned i mavesækken, hvor saltsyre frigives. Saltsyren har den funktion, at den nedbryder større stykker af mad til mindre stykker. Samtidig ændrer massen sig til en mere suppeagtig form. 

Maden transporteres nu videre til tolvfingertarmen hvor enzymer nedbryder maden yderligere. Enzymerne kommer fra bugspytkirtlen, men også galde fra leveren hjælper til med at nedbryde maden. Det er her at maden bliver så nedbrudt, at den får en størrelse som kan optages af tarmene. Den mad der ikke fordøjes i tyktarmen udskilles fra kroppen som afføring.

 

Indikationer på dårlig fordøjelse

Hvis du døjer med en dårlig fordøjelse, er der en række indikationer som du sikkert oplever. De kan være: 

  • Oppustethed
  • Øget luftdannelse
  • Træg mave
  • Utilpashed

Ved øget luftdannelse og luftafgang, kan du prøve et produkt der reducerer luft i maven og samtidig mavekneb. Det er produkter som Dulcogas, Silicea Mave-Tarm Direkt og I Say: Oppustet.

 

Hvor lang tid tager fordøjelsen

OUH har på deres hjemmeside beskrevet hvor lang tid det tager for maden at passere gennem kroppen: 

  • At tygge maden tager ca. 5-30 sekunder
  • At synke maden helt tager 10 sekunder
  • Herefter er maden 3-4 timer i mavesækken
  • Fra mavesækken og gennem tyndtarmen tager det 3 timer
  • I alt tager det 1-2 dage for maden at passere gennem hele kroppen til endetarmen. 

 

Hvordan støtter man fordøjelsen?

Der er mange ting der påvirker fordøjelsen, hvilket også betyder, at der er meget du selv kan gøre for at støtte din fordøjelse. Èt er at ændre måden du spiser på, men også motion og eventuelt kosttilskud kan forbedre din fordøjelse. Alt dette kan du blive klogere på, herunder hvor vi kort introducerer dig til nogle gode råd:

  • Spis fuldkorn

Fuldkornsprodukter indeholder masser af fibre som holder maven i gang. Fuldkornsrige fødevarer er bl.a. hvede, spelt, rug, byg, havre og ris. Når du spiser fuldkorn, får du komplekse indholdsstoffer der giver dig en god og naturlig mæthedsfølelse. Voksne bør dagligt spise hvad der svarer til 75 gram fuldkorn. 

  • Spis fibre

Kostfibre, ofte blot omtalt som fibre, er grove kulhydrater fra vegetabilske fødevarer. Der findes to typer kostfibre: de opløselige og de uopløselige. Opløselige fibre findes bl.a. i havre, byg, rug, tørret frugt og fisk og får form som gel, når de indtages. Faktisk kan denne type fibre optage op mod 15 gange deres egen vægt. Dette giver maden mere fylde og øger madens passagetid i mavetarmkanalen.  

  • Spis frugt og grøntsager

Frugt og grøntsager indeholder fibre, men for nogle kan et øget indtag af disse fødevarer give luft i maven. Hvis du ikke bryder dig meget om frugt og grønt, kan du heldigvis tilføre kroppen fibre ad andre veje.  

  • Reducer indtaget af sukkerholdige fødevarer

Fødevarer med højt indhold af kulhydrater kan føre til overvægt, type 2-diabetes og større risiko for hjerte-kar-sygdomme. Det er vigtigt at være opmærksom på, at dette ikke gælder de grove kulhydrater, altså kostfibrene. 

  •  Gå på toilettet når du skal

Når maven fortæller dig at det er tid til at besøge det lille hus, er det vigtigt at du lytter til maven. Gå på toilet når du skal og hold dig ikke. Hvis du holder dig i længere tid, nedsættes mavens bevægelser og du kan opleve at blive oppustet, få mavekramper og i sidste ende forstoppelse. 

  •  Undgå at blive stresset, men sørg for at slappe af

Alle oplever at have meget at se til. Enten derhjemme eller på arbejdet. Men det at være stresset kan påvirke din fordøjelse negativt. Derfor er det vigtigt at du får slappet af i hovedet og lader dig geare ned fra tid til anden. Læs en bog, gå en tur eller lyt til god musik. Gør noget der gør dig glad og som leder tankerne væk fra det der stresser dig.

  •  Dyrk motion

Motion har mange positivt egenskaber når det kommer til kroppen. I forhold til fordøjelsen, bidrager motion til at tarmene bevæger sig og dermed fordøjer maden bedre. Som voksen har man behov for 30 minutters daglig motion. Om du vælger at gå en tur i rask tempo, løbe, cykle eller svømme er helt op til dig. Gør det du kan lide og som passer til dig.

 

Køb kosttilskud til mave og fordøjelse på mecindo.dk

Gør noget godt for din mave og dine tarme med et kosttilskud, sund kost og motion. Prøv det produkt der passer bedst til dig og dit behov. Husk altid at følge det enkelte produkts anvisninger i forhold til daglig dosis. Vælg mellem kosttilskud fra mærker som Biosym, Lactiplus, Nani, Nordbo, Solaray, SylliFlor og Värn.

Har du spørgsmål til et produkt eller din ordre, er du altid velkommen til at kontakte mecindo kundeservice. Du kan kontakte os på mail. Vi bestræber os på at besvare alle henvendelser indenfor 24 timer i hverdagene.