Mave og fordøjelse

En god fordøjelse er vigtigt for at optage så mange næringsstoffer fra maden, som overhovedet muligt. Ved at have en god fordøjelse er toiletbesøg også nemmere, men desværre oplever mange, at deres fordøjelse ikke er optimal. Her på siden finder du kosttilskud og naturlægemidler, som alle bidrager til en god fordøjelse. Læs mere nederst på siden.

Læs mere Skjul

Kundernes favoritter

viser 1 til 48 af 93 (2 sider )

Hvad er fordøjelse?

Når du spiser noget sørger kroppen, mere præcist din mavetarmkanal, for at fordøje maden. Under fordøjelsen optager kroppen de vigtige næringsstoffer, som kroppen bruger for at kunne fungere. Selve fordøjelsesforløbet består af flere trin og begynder allerede når du tager den første bid af maden.

Når maden kommer ind i munden og du begynder at tygge, øges spytproduktionen. Spyttet ændrer maden til en blød og glat masse, hvilket gør den lettere at synke. Når du synker maden kommer den ned i mavesækken, hvor saltsyre frigives. Saltsyren har den funktion, at den nedbryder større madstykker til mindre stykker. Samtidig ændrer massen sig til en mere suppeagtig form. 

Maden transporteres nu videre til tolvfingertarmen hvor enzymer nedbryder maden yderligere. Enzymerne kommer fra bugspytkirtlen, men også galde fra leveren hjælper til med at nedbryde maden. Det er her at maden bliver så nedbrudt, at den får en størrelse som kan optages af tarmene. Den mad der ikke fordøjes i tyktarmen udskilles fra kroppen som afføring.


Symptomer på dårlig fordøjelse

Hvis du døjer med en dårlig fordøjelse er der en række symptomer som du sikkert oplever. Symptomerne kan være: 

  • Oppustethed
  • Øget luftdannelse
  • Kvalme
  • Forstoppelse
  • Mavekneb/smerter
  • Utilpashed

Ingen af symptomerne er rare at opleve, og kan påvirke hverdagen og livskvaliteten meget. Derfor er det også vigtigt, at du sørger for at finde årsagen til den dårlige fordøjelse og derefter gøre noget ved problemet.

Ved øget luftdannelse og luftafgang, kan du prøve et produkt der reducerer luft i maven og samtidig mavekneb. Det er produkter som Dulcogas, Silicea Mave-Tarm Direkt og I Say: Oppustet.


Hvor lang tid tager fordøjelsen

OUH har på deres hjemmeside beskrevet hvor lang tid det tager for maden at passere gennem kroppen. At tygge maden tager ca. 5-30 sekunder. At synke maden helt tager 10 sekunder. Herefter er maden 3-4 timer i mavesækken. Fra mavesækken og gennem tyndtarmen tager det 3 timer, men det alt i alt tager 1-2 dage for maden at passere gennem hele kroppen til endetarmen. 

Du kan læse andre spændende facts om maven og tarmsystemet på OUH’s hjemmeside


Hvordan får man en god fordøjelse?

Der er mange ting der påvirker fordøjelsen, hvilket også betyder, at der er meget du selv kan gøre for at din fordøjelse bliver optimal. Èt er at ændre måden du spiser på, men også motion og eventuelt kosttilskud kan forbedre din fordøjelse. Alt dette kan du blive klogere på, herunder hvor vi kort introducerer dig til nogle gode råd:

  • Spis fuldkorn
    Fuldkornsprodukter indeholder masser af fibre som holder maven i gang. Fuldkornsrige fødevarer er bl.a. hvede, spelt, rug, byg, havre og ris. Når du spiser fuldkorn får du komplekse indholdsstoffer der giver dig en god og naturlig mæthedsfølelse. Voksne bør dagligt spise hvad der svarer til 75 gram fuldkorn. 

  • Spis fibre
    Kostfibre, ofte blot omtalt som fibre, er grove kulhydrater fra vegetabilske fødevarer. Der findes to typer kostfibre: de opløselige og de uopløselige. Opløselige fibre findes bl.a. i havre, byg, rug, tørret frugt og fisk og får form som gel, når de indtages. Faktisk kan denne type fibre optage hele 15 gange deres egen vægt. Dette giver maden mere fylde og øger madens passagetid i mavetarmkanalen. 

  • Spis frugt og grøntsager
    Frugt og grøntsager indeholder fibre, men for nogle kan et øget indtag af disse fødevare giver luft i maven. Hvis du ikke bryder dig meget om frugt og grønt, kan du heldigvis tilføre kroppen fibre ad andre veje. 

  • Reducer indtaget af sukkerholdige fødevarer
    Fødevarer med højt indhold af kulhydrater kan føre til overvægt, type 2-diabetes og større risiko for hjerte-kar-sygdomme. Det er vigtigt at være opmærksom på, at dette ikke gælder de grove kulhydrater, altså kostfibrene. 

  • Gå på toilettet når du skal
    Når maven fortæller dig at det er tid til at besøge det lille hus, er det vigtigt at du lytter til maven. Gå på toilet når du skal og hold dig ikke. Hvis du holder dig i længere tid, nedsættes mavens bevægelser og du kan opleve at blive oppustet, få mavekramper og i sidste ende forstoppelse. 

  • Undgå at blive stresset, men sørg for at slappe af
    Alle oplever at have meget at se til. Enten derhjemme eller på arbejdet. Men det at være stresset kan påvirke din fordøjelse negativt. Derfor er det vigtigt at du får slappet af i hovedet og lader dig geare ned fra tid til anden. Læs en bog, gå en tur eller lyt til god musik. Gør noget der gør dig glad og som leder tankerne væk fra det der stresser dig.

  • Dyrk motion
    Motion har mange positivt egenskaber når det kommer til kroppen. I forhold til fordøjelsen, bidrager motion til at tarmene bevæger sig og dermed fordøjer maden bedre. Som voksen har man behov for 30 minutters daglig motion. Om du vælger at gå en tur i rask tempo, løbe, cykle eller svømme er helt op til dig. Gør det du kan lide og som passer til dig.


Kosttilskud som bidrager til en normal fordøjelse

Udvalget af kosttilskud der bidrager til en normal fordøjelse er stort. Det kan derfor også være svært at finde ud af, hvilket man bør vælge og hvilket kosttilskud som er det bedste. For at gøre det lidt nemmere for dig, har vi beskrevet nogle af kosttilskuddene - måske et eller flere af dem kan hjælpe dig.

  • Mælkesyrebakterier/probiotika
    I tarmene findes der helt naturligt en masse forskellige bakterier. Disse bakterier, nemlig mælkesyrebakterier/probiotika, fermenterer de kulhydrater der kommer ind gennem kroppen via kosten. Mælkesyrebakterier bidrager derfor til en normal fordøjelse ved at udnytte madens næringsstoffer, men til tider kan mængden af mælkesyrebakterier være lav. Årsagen til den lavere mængde bakterier kan skyldes kosten, sygdom eller penicillin. Ved at indtage et kosttilskud med mælkesyrebakterier tilfører du din mavetarmkanal en masse essentielle bakterier – på en nem og enkel måde. Du kan se hele udvalget af mælkesyrebakterier her

  • Pebermynte
    Mange oplever en positiv effekt på mængden af tarmluft og oppustethed, ved at indtage pebermynte – enten i form af dråber eller kapsler/tabletter. At bruge pebermynte i forbindelse med fordøjelsesbesvær er langt fra en nyhed, da pebermynte faktisk blev brugt af grækerne i det gamle Grækenland for flere tusind år siden. Ifølge forskellige videnskabelige studier er det bevist, at pebermynte kan lindre smerterne i forbindelse med oppustethed og irritabel tarm. Hvis du døjer meget med halsbrand, er det oplagt at indtage pebermynten i form af kapsler eller tabletter. Prøv f.eks. Obbekjærs pebermynte olie, kapsler eller tabletter

  • Enzymer
    Kosttilskud med fordøjelsesfremmende enzymer er produkter designet til at efterligne virkningerne af naturligt forekommende fordøjelsesenzymer som findes i vores kroppe til at støtte fordøjelsen af mad. Du kan vælge mellem enzym kompleks, bromelain, lipase, papain og laktase. Se udvalget her.  

  • Loppefrøskaller
    Loppefrøskaller har intet med lopper at gøre, men hentyder til deres små størrelser og livlige bevægelser når man arbejder med dem. Skallerne stammer fra Psyllium planten, hvor det er frøets skal der anvendes i kosttilskud og naturlægemidler. Det særlige ved loppefrøskaller er, at de kan suge væske der svarer til 40 gange deres egen vægt. I tarmene har det den virkning, at afføringen bliver blødere og glattere. Derfor bliver det nemmere at komme på toilet, samt at maven har noget at arbejde med. Loppefrøskaller indeholder nemlig op til 85 gram fibre pr. 100 gram. 


HUSK er et naturlægemiddel og er godkendt og bevist til at bidrage til en normal fordøjelse. Se udvalget af både HUSK og andre loppefrøskalsprodukter her


Få en bedre fordøjelse og gladere mave med produkter fra mecindo.dk

Gør noget godt for din mave og dine tarme med et kosttilskud, sund kost og motion. Kosttilskud og naturlægemidler til en god fordøjelse finder du her på siden. Prøv det produkt der passer bedst til dig og dit behov. Du vil helt sikkert kunne mærke forskel. Husk altid at følge det enkelte produkts anvisninger i forhold til daglig dosis.

Vidste du, at vi på mecindo.dk også forhandler et stort udvalg af håndkøbsmedicin, sygeplejeartikler, kosttilskud, helsekost og personlig pleje? Gå på opdagelse i vores sortiment og vælg de produkter du kan bruge. Når du bestiller får du dine varer leveret inden for kun 2-4 hverdage.

Har du spørgsmål til et produkt eller din ordre, er du altid velkommen til at kontakte mecindo kundeservice. Du kan kontakte os på telefon og mail. Vi svarer altid på mails inden for 24 timer i hverdagene. 

Læs mere Skjul