Pebermynteolie og urteekstrakter

Pebermynte anvendes i en lang række sammenhænge, f.eks. som smagstilsætning i tandpasta, halspastiller, tyggegummi og mundvask. 

Derudover anvendes pebermynteolie også i forbindelse med muskelafspænding samt i forbindelse med fordøjelsesrelaterede gener såsom oppustethed, luft i maven, irritabel tarm og mavekatar.

Læs mere Skjul

Hvad er pebermynteolie?

Pebermynteplanten er en krydsning mellem den grønne mynte og vandmynten. Når man udvinder den æteriske olie, pebermynteolien, bruger man pebermynteplantens blade, stamme og blomster.
Selve planten er 30-90 cm høj og dyrkes primært i Europa, Amerika og Japan.

Planten indeholder flavonoider, gærstoffer og æterisk olie, hvori hovedbestanddelen er mentol. De aktive dele i pebermynteolien inkluderer foruden mentol også menton, cineol samt en række flygtige olier.

Hvordan anvendes pebermynteolie?

Pebermynte anvendes i en lang række sammenhænge, f.eks. som smagstilsætning i tandpasta, halspastiller, tyggegummi og mundvask.
Derudover anvendes pebermynteolie også i forbindelse med muskelafspænding samt i forbindelse med fordøjelsesrelaterede gener såsom oppustethed, luft i maven, irritabel tarm og mavekatar.

Pebermynteolie i forbindelse med mavegener

Pebermynteolie anvendes som nævnt i forbindelse med fordøjelsesrelaterede gener såsom oppustethed, luft i maven, irritabel tarm og mavekatar.
Selvom videnskabelige studier viser varierende resultater af effekten af pebermynteolie ved irritabel tarm, kan midlet give nogen lindring af symptomer som luft i maven, smerter og luftafgang.

En række laboratorietests har vist, at pebermynteolien får den glatte muskulatur i fordøjelseskanalen til at slappe af.
For at undgå den afslappende virkning på lukkemusklen mellem spiserør og mavesæk, kan pebermynteolie også fås i kapselform, som først opløses længere nede i fordøjelseskanalen.

  • New Nordic Dida er et kosttilskud som indeholder kanel, fennikel og pebermynteolie. Kombinationen af næringsstoffer i kosttilskuddet hjælper med at bevare en normal fordøjelsesfunktion og modvirker desuden oppustethed i mavetarmkanalen.

Undgå dårlig fordøjelse

Der er en række gode råd man kan følge for bedst muligt at undgå dårlig fordøjelse og dertilhørende gener. For at kroppens processer, herunder også fordøjelsen, fungerer optimalt, er det f.eks. vigtigt at drikke tilstrækkeligt med vand.

Derudover skal man være opmærksom på, hvad man spiser samt hvordan man spiser. Hvis man spiser for hurtigt, kan man f.eks. risikere at sluge for meget luft eller at overspise, hvilket kan føre til en række gener, når maden skal fordøjes.
Det er desuden vigtigt at tygge maden ordentligt, da maven producerer mavesyre, når man tygger, hvilket hjælper med fordøjelsen. At tygge maden ordentligt betyder også at maden derved får en konsistens som kroppen har lettere ved at fordøje.

I nogle tilfælde kan mavegener skyldes, at kroppen reagerer uhensigtsmæssigt på bestemte fødevarer såsom mælkeprodukter eller fedtholdig mad.
Hvis du mistænker, at der er nogle fødevarer, du måske ikke kan tåle, anbefales det at føre en mad-dagbog i 1-2 uger, hvor du noterer hvad du spiser i løbet af dagen – på denne måde kan du løbende udelukke og identificere de fødevarer du mistænker for at give dig mavegener.

Kostfibre er vigtige for at fordøjelsessystemet fungerer optimalt, og det er derfor vigtigt at spise en synd og fiberrig kost. Kostfibre findes primært i grøntsager og grove fødevarer såsom rugbrød, havregryn, kerner, ris og linser, samt gulerødder, kartofler, æbler, pærer, bananer og tørrede frugter som dadler, figner, rosiner og svesker

Pebermynteolie i forbindelse med muskelsmerter

Pebermynteolie kan i fortyndet tilstand anvendes i forbindelse med muskelafspænding og lindring af ømme muskler. Det anbefales f.eks. at blande de stærke æteriske olier i massage creme- eller olie og massere dette ind i huden ved de ømme muskler.

  • Obbekjærs Pebermynte Olie er en flydende japansk pebermynteolie, velegnet til bl.a. aromaterapi, hvor olien masseres blidt ind i huden.

Den fortyndede pebermynteolien kan desuden også anvendes til aromaterapi i varme bade. Her kan olien med fordel anvendes sammen med én eller flere andre æteriske olier såsom lavendelolie og tea tree olie. 

Undgå ømme muskler og muskelsmerter

De mange tilfælde med ømme muskler og ledsmerter, kan skyldes at vores livsstil er blevet mere inaktiv og vi har lange dage med stillesiddende arbejde.
Bestemte faktorer i arbejds- og fritidsliv kan forårsage muskelsmerter – det kan være en fordel at imødekomme disse. Hvis man sidder på kontor, sørg da for at strække ud og stå lidt op i løbet af arbejdsdagen. 
Udstrækningsøvelser af de ømme muskler kan hos nogen afhjælpe smerten, samt forbedre smidigheden af musklerne.

Ømme muskler kan også være forårsaget af hårdt fysisk arbejde eller træning, og disse smerter kan være behandlingskrævende, hvis overbelastningen har stået på over lang tid.

Dog er det normalt at opleve ømme muskler efter musklerne har været brugt meget eller på en måde, man ikke plejer, eksempelvis i forbindelse med træning. Muskelømhed som følge af træning vil forsvinde af sig selv indenfor en uges tid.

For at undgå ømme muskler er det en god idé at strække ud før og efter træning, for at opretholde bevægeligheden i musklerne, hvilket kan forebygge skader. Derudover er det en god idé at varme op før træning, samt at varme ned efter træning ved gradvist at sænke intensiteten i slutningen af sit træningspas. Et koldt bad efter fx en løbetur kan desuden hæmme udviklingen af betændelse i de muskler, der har været brug.

Læs mere Skjul