Fiskeolie / omega 3-6-9

Fiskeoile til børn og gravide

Fiskeolie er en rig kilde af de to essentielle omega-3 fedtsyrer, kendt som (eicosapentaensyre) EPA og DHA (docosahexaensyre).
Det findes i fedtvævet i fede koldt vands fisk. Det er også tilgængelige som kosttilskud til dem, der spiser lidt eller ingen fisk. Både omega-3 og omega-6 er essentielle fedtsyrer, hvilket betyder, at kroppen ikke selv kan danne dem, de skal indhentes fra kosten.
Det anbefales at spise fed vildtfangede, koldt vands fisk 2-3 gange om ugen. Hvis du tager fiskeoliekapsler, er anbefalingen at tage et produkt, der indeholder 700 til 1.000 mg EPA og 200 til 500 mg DHA dagligt i det mindste antal piller.


Viser 1 til 24 af 71 (3 sider)

Fiskeolie / omega 3-6-9

Fiskeolie er en rig kilde af de to essentielle omega-3 fedtsyrer, kendt som (eicosapentaensyre) EPA og DHA (docosahexaensyre). Det findes i fedtvævet i fede koldt vands fisk. Det er også tilgængelige som kosttilskud til dem, der spiser lidt eller ingen fisk.

Hvad er fiskeolie?

Fiskeolie er en rig kilde af de to essentielle omega-3 fedtsyrer, kendt som (eicosapentaensyre) EPA og DHA (docosahexaensyre). Det findes i fedtvævet i fede koldt vands fisk. Det er også tilgængelige som kosttilskud til dem, der spiser lidt eller ingen fisk.

Hvorfor er det nødvendigt?

Både omega-3 og omega-6 er essentielle fedtsyrer, hvilket betyder, at kroppen ikke selv kan danne dem, de skal indhentes fra kosten. I det mest af menneskets historie, var disse fedtsyrer var til stede i kosten i omtrent lige store mængder. Men moderne fødevarer giver en overflod af omega-6 fedtsyrer, hovedsagelig fra raffinerede vegetabilske olier, der anvendes i stegte fødevarer samt snacks, småkager og kiks.

Omega-3 fedtsyrer omvendt, nu er forholdsvis sjældne i kosten. Resultatet er en ubalance af disse essentielle fedtstoffer, der driver betændelse og fremmer flere sygdomme. Sammenlignet med typiske kostindtag er regelmæssig indtagelse af fede fisk og / eller supplerende fiskeolie og omega-3 fedtsyrer som disse indeholder kombineret med reduceret indtag af omega-6 fedtsyrer, kan optimere fedtsyre-forhold og kan bidrage til at beskytte den mentale og fysiske sundhed. EPA understøtter hjertes sundhed og DHA er en bestanddel af membraner af nerveceller i hjernen og menes at spille en vigtig rolle i normal hjernens udvikling og funktion.

Forskning tyder på omega-3 fedtsyrer reducerer inflammation, og igen kan medvirke til at reducere risikoen for og symptomer på en række lidelser påvirket af inflammation. Disse kan omfatte hjerteanfald, slagtilfælde, forskellige former for cancer og autoimmune sygdomme, såsom gigt.

Hvad er tegnene på mangel?

Den gennemsnitlige danskers kost har en universelt mangle i omega-3 er. Lave niveauer af omega-3 fedtsyrer kan spille en rolle i de sundhedsmæssige problemer nævnt ovenfor, så udviklingen af nogen af disse lidelser kan indikere en mangel. Andre tegn på eventuel mangel omfatter overdreven tørst, hyppig vandladning, og tørt hår og hud.

Hvor meget, og hvilken slags, er en voksen har brug for?

Det anbefales at spise fed vildtfangede, koldt vands fisk 2-3 gange om ugen. Hvis du tager fiskeoliekapsler, er anbefalingen at tage et produkt, der indeholder 700 til 1.000 mg EPA og 200 til 500 mg DHA dagligt i det mindste antal piller. Hvis du bruger flydende fiskeolie så finde en, der giver disse mængder i de færreste tsk. Gravide kvinder skal i særdeleshed være sikker på at supplere, da tilstrækkelige forsyninger af omega-3 fedtsyrer er afgørende for optimal hjerne og nervesystem udvikling i fosteret. Når du vælger et tilskud, så kig efter et afledt fra molekylært destilleret fiskeolier - det er naturligt højt i både EPA og DHA og lav i forurenende stoffer.

Også vælge et kosttilskud, der er blevet uafhængigt testet og garanteret fri for tungmetaller som kviksølv og bly, og andre miljømæssige toksiner, herunder polychlorerede biphenyler, også kendt som PCB.