B-vitaminer

Forebyg b-vitaminmangel.

Får du nok B-vitaminer? B-vitaminer spiller en rolle i størstedelen af kroppens funktioner. Læs mere om de 8 forskellige B-vitaminer, herunder hvor i maden de findes og hvad de bidrager til. Bliv klogere nederst på siden.

Kundernes favoritter

viser 1 til 48 af 49 (2 sider )

Hvad er B-vitamin?

Der findes flere end ét B-vitamin, og derfor er det også svært at sige, hvad B-vitamin er godt for. Det afhænger nemlig af, hvilket B-vitamin der er tale om. B-vitaminer er vandopløselige vitaminer, hvilket betyder, at det overskydende vitamin kan udskilles fra kroppen gennem bl.a. urin og sved. 

Der findes 8 forskellige B-vitaminer, desuden med hver deres navn. Her på siden kan du blive klogere på, hvilke B-vitaminer der findes samt hvad de hver især bidrager til i kroppen.


Hvilke B-vitaminer findes der og hvad er de gode for?

Når du leder efter B-vitaminer, kan de være nævnt som B1, B5, B12 eller som riboflavin, niacin osv. Herunder finder du alle B-vitaminernes betegnelser, så du i fremtiden bedre kan finde rundt i dem.

  • B1-vitamin (thiamin) bidrager til: et normalt energistofskifte, nervesystemets normale funktion, en normal psykologisk funktion og en normal hjertefunktion.
  • B2-vitamin (riboflavin) bidrager til: et normalt energistofskifte, nervesystemets normale funktion, vedligeholdelse af normale slimhinder, vedligeholdelse af normale røde blodlegemer, vedligeholdelse af en normal hud, vedligeholdelse af et normalt syn, en normal omsætning af jern, beskyttelse af cellerne mod oxidativt stress og til at mindske træthed og udmattelse. 
  • B3-vitamin (niacin) bidrager til: et normalt energistofskifte, nervesystemets normalt funktion, en normal psykologisk funktion, vedligeholdelse af normale slimhinder, vedligeholdelse af en normal hud og til at mindske træthed og udmattelse. 
  • B5-vitamin (pantotensyre) bidrager til: et normalt energistofskifte, en normal syntese og omsætning af steroidhormoner, D-vitamin og visse neurotransmittere, at mindske træthed og udmattelse og til en normal mental ydeevne.
  • B6-vitamin (pyridoxin) bidrager til: en normal cysteinsyntese, et normalt energistofskifte, nervesystemets normale funktion, en normal omsætning af homocystein, en normal omsætning af protein og glycogen, en normal psykologisk funktion, en normal dannelse af røde blodlegemer, immunforsvarets normale funktion, at mindske træthed og udmattelse og til at regulere hormonaktiviteten. 
  • B7-vitamin (biotin) bidrager til: et normalt energistofskifte, nervesystemets normale funktion, en normal omsætning af makronæringsstoffer, en normal psykologisk funktion, vedligeholdelse af et normalt hår, vedligeholdelse af normale slimhinder og til vedligeholdelse af en normal hud.
  • B9-vitamin (folat) bidrager til: vævsvæksten hos den gravide, en normal aminosyresyntese, en normal bloddannelse, en normal omsætning af homocystein, en normal psykologisk funktion, immunforsvarets normale funktion, at mindske træthed og udmattelse samt til celledelingsprocessen. 
  • B12-vitamin (kobalamin) bidrager til: et normalt energistofskifte, nervesystemets normale funktion, en normal omsætning af homocystein, en normal psykologisk funktion, en normal dannelse af røde blodlegemer, immunforsvarets normale funktion, at mindske træthed og udmattelse samt til celledelingsprocessen. 

Som du kan se, er der rigtigt mange funktioner i kroppen, som B-vitaminer bidrager til. Flere af vitaminerne bidrager også til de samme funktioner, bl.a. et normalt energistofskifte, en normal psykologisk funktion, at mindske træthed og udmattelse. 

Det er ikke nok, kun at få nok af ét B-vitamin, men alle. Sørg for at spise varieret og sundt for at dække dit daglige behov. Herunder kan du se hvilke fødevarer B-vitaminerne findes i.


B-vitaminer i mad

Du kan gennem en sund og varieret kost tilføre kroppen alle B-vitaminerne. Hvis du af en denne eller anden årsag ikke spiser varieret, eller hvis der er fødevaregrupper du helt udelukker, kan det være relevant at supplere med et kosttilskud. 

  • B1-vitamin, thiamin, findes bl.a. i mejeriprodukter, kød, fisk, korn, pasta, brød, spinat, linser og kartofler.
  • B2-vitamin, riboflavin, findes bl.a. i fisk, æg, kød, fjerkræ, korn, pasta, ris, brød, bælgfrugter og avocado.
  • B3-vitamin, niacin, findes bl.a. i kød, fisk, mælk, pasta, ris, brød, korn, nødder og grønkål.
  • B5-vitamin, pantotensyre, findes bl.a. i æg, mælk, kød, fisk, frugt, grøntsager, korn, pasta og havregryn.
  • B6-vitamin, pyridoxin, findes bl.a. i mælkeprodukter, kød, fisk, banan, squash, linser, kikærter, korn og pasta.
  • B7-vitamin, biotin, findes bl.a. i æggeblommer, indmad, havregryn, fuldkornsprodukter, nødder og bladgrøntsager.
  • B9-vitamin, folat, findes bl.a. i kød, fisk, mejeriprodukter, frugt, grøntsager, kartofler og ris.
  • B12-vitamin, kobalamin, findes bl.a. i kød, skaldyr, fisk, æg og mælkeprodukter.


Vegetar/veganer og B-vitamin

Som vegetar og veganer er det særligt vigtigt, at du er opmærksom på at få tilstrækkeligt B12 vitamin. B12-vitamin findes primært i fødevarer som kød og mejeriprodukter, hvilket er fødevarer som vegetarer og veganere ikke spiser. I disse tilfælde er et B12-vitamin kosttilskud et godt valg, da det giver kroppen den mængde vitamin der er behov for. 


B-vitamin mangel

Det sker forholdsvist sjældent, at personer mangler B-vitamin. Det skyldes bl.a. at rigtigt mange fødevarer indeholder vitaminerne, så kosten kan dække kroppens behov. Dog kan der opstå mangel på B-vitamin, hvis du skærer enkelte fødevaregrupper væk, f.eks. animalske produkter, som især B12-vitaminet findes i.

De mest almindelige symptomer på B-vitamin mangel er: træthed og udmattelse, nedsat appetit og nedsat muskelkraft.


Kan man få for meget B-vitamin?

Som alle andre vitaminer er det også muligt at få for meget B-vitamin. Dog er B-vitaminer vandopløselige og derfor kan den overskydende mængde vitamin, udskilles fra kroppen. At nogle får for meget B-vitamin sker altså yderst sjældent, især hvis det udelukkende er gennem kosten du får vitaminerne. 


Køb B-vitamin på mecindo.dk

Vælg det B-vitamin kosttilskud der passer til dit behov. Hos mecindo finder du kosttilskud bestående af enkelte B-vitaminer, samt kosttilskud med op til flere vitaminet i ét og samme tilskud. På den måde kan du nemt finde det kosttilskud der passer til lige netop dig. Vi har B-vitamin fra bl.a. Berthelsen, Biosym, Longo, Natur-Drogeriet, Natures Own, New Nordic og Terranova.

På mecindo.dk kan du købe alt inden for håndkøbsmedicin, helsekost, kosttilskud og personlig pleje. Vi har et bredt udvalg i hver kategori, så du finder nemt det du leder efter. Gå på opdagelse i vores sortiment og vælg de produkter du kan bruge. Når du bestiller får du dine varer leveret inden for kun 2-4 hverdage.

Har du spørgsmål til et produkt eller din ordre, er du altid velkommen til at kontakte mecindo kundeservice. Vi kan kontaktes via kontaktformularen, mail eller telefon. Du kan kontakte os på telefon og mail. Du kan forvente at få svar på din henvendelse i løbet af kun 24 timer i hverdagene.

Læs mere Skjul