Proteinrig mad

Perfekt til styrketræning og vægttab.

En proteinrig kost, som ofte foreskrives af ernæringseksperter, er essentielt ved muskelopbyggelse eller bevarelse af muskelmasse. Proteinrig mad er også effektivt ved vægttab. For de flestes vedkommende kommer den primære kilde til proteinrig mad fra kød og animalske fødevarer eller kosttilskud som proteinpulver.


Viser 1 til 24 af 66 (3 sider)

Proteinrig mad

Proteinrig mad fra vegetabilske kilder

Der findes mange former af fødevarer, der kan sparke liv i proteinindtaget. Dette kan være en fordel for veganere, der ellers går glip af proteinrig mad fra animalske kilder. Det er også nyttig viden, hvis man gerne vil opbygge muskelmasse. Ved at sørge for at inddrage proteinrig mad fra vegetabilske kilder, kan man nemmere få den nødvendige mængde protein.
Nogle vegetabilske proteinkilder indeholder dog betydeligt mere protein end andre. Det drejer sig især om nødder, frø og bælgfrugter. En lækker måde at få en proteinrig kost, er ved at spise peanutbutter. Du kan f.eks. tilføje Clearspring Organic Smooth Peanutbutter til din havregrød om morgenen eller på et stykke fuldkornsbrød.

Proteinrig mad er vigtig på diæt

Proteinholdige fødevarer er meget mættende og er med til at øge forbrændingen. Derfor er det en god idé at spise proteinholdig mad på diæt, da man derved har tendens til at spise mindre. Ligeledes erproteinholdig mad medvirkende til bevarelse af muskelmasse.
Det er dog en god ide at variere sin kost, så man spiser forskellige typer af proteinholdige fødevarer, da de giver forskellige fordele. Ved vægttab skal man f.eks. være varsom med indtag af nødder grundet det høje indhold af sundt fedt, der dog stadig bidrager betydeligt til mæthedsfornemmelsen, mens nødder o.lign. kan være en hjælp til at få den nødvendige mængde kalorier ved vægtøgning/bulk.