Lutein

Pas godt på dit syn

Dit syn er vigtigt, og mange tænker ikke over at tilføre vitaminer til øjnene. Men rent faktisk fandt de britiske piloter under anden verdenskrig ud af, at deres nattesyn blev bedre, når de havde spist blåbærmarmelade, og det blev derfor udbredt blandt piloterne at indtage blåbær.

Lutein findes naturligt i det makulære pigment i øjet og spiller en rolle i forhold til øjnenes sundhed. Lutein forekommer sammen med zeaxanthin, som også er et carotenoid, i en lang række grøntsager og frugter. 

Man mener, at carotenoiderne lutein og zeaxanthin fungerer som antioxidanter og beskytter mod potentiel skade forårsaget af oxidanter, også kaldet frie radikaler. 

Læs mere Skjul

Hvad er lutein?

Lutein er et gult carotenoid som findes i planters kloroplast. Udover at spille en rolle i opfangningen af lysenergi til fotosyntesen, fungerer Lutein først og fremmest som en antioxidant mod de skadelige molekyler, som dannes, når klorofyl belyses.

Lutein forekommer sammen med zeaxanthin, som også er et carotenoid, i en lang række grøntsager og frugter såsom grønkål, spinat, broccoli, bønnebælge, appelsiner, mandariner og rabarber.

Lutein indtaget gennem kosten eller i form af kosttilskud vil blive lagret i øjets væv, herunder også i makula som er den del af nethinden, der er ansvarlig for vores centralsyn.

Man mener, at carotenoiderne lutein og zeaxanthin fungerer som antioxidanter og beskytter mod potentiel skade forårsaget af oxidanter, også kaldet frie radikaler. Disse frie radikaler kan fremkomme ved udsættelse for lys. Når nethindens sanseceller reagerer på lys, dannes der nemlig oxidanter, som dog almindeligvis hurtigt uskadeliggøres af sansecellernes antioxidanter.

Foruden at besidde en antioxidativ effekt, menes det at lutein og zeaxanthin også kan være ansvarlige for at filtrere ultraviolet lys, hvilket kan nedsætte oxidativ stress.

Særligt ultraviolet lys kan påvirke vores øjne, da der i dette er en tilstedeværelse af fri radikaler som kan forårsage skade.

Lutein kosttilskud hos Mecindo

Hos Mecindo har vi et stort udvalg af kosttilskud og øvrige produkter som indeholder Lutein.

  • New Nordic BlueBerry Plus Øjenvitamin er et kosttilskud som indeholder en særlig kombination af blåbær, øjentrøst og lutein fra tagetesblomst. Dette kosttilskud er desuden tilføjet vitamin A og zink, og indeholder ingen animalske produkter, hvorfor det er velegnet til personer som ønsker at undgå dette.
  • Mezina Bellavista er et kosttilskud som indeholder en unik kombination af blåbær, vitaminer, mineraler og urter. Dette kosttilskud indeholder bl.a. vitamin A, riboflavin og zink, samt tagetes som bidrager med hele 20 mg lutein pr. anbefalet daglig dosis.
  • Solaray LuteinEyes er et kosttilskud som indeholder lutein og zeaxanthin samt anthocyaniner fra blåbær. Dette kosttilskud indeholder desuden ingen animalske produkter, hvorfor det er velegnet til personer som ønsker at undgå dette.

Oplever du desuden gener i forbindelse med tørre øjne, kan du se vores udvalg aføjendråber her.

Foruden at have et stort udvalg af kosttilskud med lutein i både kapsel og tablet-form, har vi hos Mecindo også kosttilskud med lutein i tyggetablet-form. Dette er især velegnet til personer som ikke bryder sig om at sluge tabletter og kapsler.

  • New Nordic BlueBerry Gummies er tyggetabletter med en dejlig smag af blåbær. Tyggetabletterne indeholder bl.a. blåbær, lutein og A-vitamin.

Sunde øjne – hele livet

Makula er et lille område på nethinden bag i øjet – dette område sørger for at vi kan se detaljeret og skarpt, samt at udføre de opgaver som kræver et skarpt syn.
Aldersrelateret makuladegeneration, også kendt som øjenforkalkning (AMD) er en sygdom som medfører en nedbrydning af sansecellerne i øjet. Dette resulterer i at synet forringes og opleves som uskarpt, forvrænget og med muligt tab af farve. 

Allerede omkring de 40 år, begynder de flestes syn at forringes markant, hvorfor mange her for brug for læsebriller. Derudover kan man opleve en forringelse af nattesynet og man kan risikere at rammes af grøn stær, grå stær og/eller AMD. AMD er også kendt som åreforkalkning eller alderspletter på nethinden.

Desværre kan vi ikke forhindre den aldersmæssige indvirkning på øjnene – vi kan dog forberede øjnene, så de holder sig sunde så længe som muligt.

Udover at sørge for at få den rette kost, er der en række andre anbefalinger man kan tage til sig, for at holde øjnene sunde. Det anbefales bl.a. at undgå rygning, dyrke motion, samt at få tjekket sit syn hvis man mistænker at det er blevet dårligere. Derudover anbefales det at bruge solbriller for at beskytte øjnene mod den ultraviolette stråling fra solen.

Spis dig til sunde øjne

Øjnene kræver, ligesom resten af kroppen, næring for at kunne fungere optimalt. Øjnene har bl.a. brug for nogle specifikke næringsstoffer kaldet antioxidanter.

C-vitamin er en vigtig antioxidant, ligesom E-vitamin, kobber og zink også anses som vigtige for at beskytte øjets nethinde. Derudover menes det at lutein og zeaxanthin ligeledes er med til at beskytte øjet, da de fungerer som antioxidanter.

En lang række madvarer indeholder de vitaminer der menes at kunne sættes i forbindelse med sunde øjne, herunder:

  • Kål – kål indeholder et højt indhold af både lutein og zeaxanthin.
  • Broccoli – broccoli indeholder et højt indhold af c-vitamin samt lutein og zeaxanthin.
  • Grønne ærter – grønne ærter indeholder ligeledes et højt indhold af lutein og zeaxanthin.
  • Spinat – spinat har et højt indhold af e-vitamin samt lutein og zeaxanthin.
  • Græskarkerner- og kød – græskarkerner- og kød indeholder et højt indhold af zink.

Hvis du oplever problemer med at få de nødvendige vitaminer og mineraler gennem kosten, kan et tilskud med de ønskede vitaminer eller mineraler være værd at overveje. 

Læs mere Skjul