Raw Food

Her på siden, kan du finde et udvalg af fødevarer som du kan bruge til at lave Raw Food kage & Raw food snacks.

At spise rå, vegansk kost er populært blant andet på grund af de helbredsmæssige fordele kosten har, men ikke mindst også fordi det er bedre for miljøet at spise “rå mad”. 


Viser 1 til 24 af 39 (2 sider)

Raw Food

Hvad er raw food

Raw, eller rå mad betyder at man spiser maden uopvarmet. Altså hverken steger, griller, damper, bager eller lign. man maden. Nogle retninger indenfor livsstillen, tillader at indtage raffinerede fødevarer og opvarme maden til 42 grader, andre tillader det ikke.

Her på siden, kan du finde et udvalg af fødevarer som du kan bruge til at lave Raw Food kage & Raw food snacks.

For millioner af år siden – før ilden blev “opfundet”, levede mennesket kun af rå mad. Den eneste grund til vi mennesker spiser vores mad opvarmet(som den eneste dyreart på kloden), er fordi det smager dejligt og at vi på den måde kan spise fødevarer vi ellers ikke ville kunne. Kød, ris, æg, kartofler, rodfrugter, bønner, sukkerrør, kornprodukter og kaffebønner er ikke lette for os at spise ii deres rå form. Når man er på en “raw food” diæt, spiser man derfor fødevarer som er let fordøjelige fra naturens side. Eksempler på disse, er frugt, grøntsager, bladgrønt, frø og nødder.

At spise rå, vegansk kost er populært blant andet på grund af de helbredsmæssige fordele kosten har, men ikke mindst også fordi det er bedre for miljøet at spise “rå mad”.

I dag lever mange også efter konceptet raw food, da de mener de kan bruge det medicinsk til at hele og helbrede deres sygdomme.

Man behøver ikke leve 100% raw, men hvis man -ligesom kostrådene siger, spiser varieret, og herunder spiser en anelse flere rå fødevarer, vil man kunne opnå de største fordele. Eksempelvis kan man lade sig inspirere, når det handler om at få tilfredsstillet den søde tand – du kan eksempelvis lave en lækker raw food kage med dadler.

Hvorfor spise Raw Food?

Når man er på en raw food diæt handler det ikke så meget om hvad man spiser – men nærmere om hvad man IKKE spiser. Ved at være på denne diæt, undgår du: raffineret sukker, koffein, tobak, pizza, kager, chips, salt, alkohol, tungt fordøjelig mad, opvarmet mad, hormonforstyrrende stoffer, e-numre, sprøjtemidler, farvestoffer, raffinerede fedtstoffer og lign.

På denne måde letter du kroppen for afgiftnings og fordøjelsesbyrden, og giver den dermed flere kræfter til at genopbygge og reparere kroppens celler og funktioner. Hvis man opvarmer sin mad, går mange af de essentielle vitaminer, mineraler enzymer og phytonæringsstoffer tabt. Vil du derfor have den optimale næring ud af din mad, bør du derfor spise den rå.

Hvad kan man spise og hvad kan man ikke?

På en raw food diæt handler det om IKKE at spise:

  • stegt, grillet, dampet, bagt mad 
  • raffinerede fødevarer 

På en raw food diæt handler om man GERNE må spise:

  • Økologisk 
  • frugt 
  • grøntsager 
  • nødder 
  • frø 
  • spirede kerner 
  • (upasteuriserede mejeriprodukter, rå æg, kød og fisk) 

.. og man må gerne opvarme maden til 42 grader

Hvad er 80/10/10?

Der er forskellige raw food retninger, men denne består af 80% kulhydrat, 10% protein & 10% fedt. Under denne diæt, indtages der derfor primært fødevarer med et højt kulhydratindhold såsom du finder i frugt, nogle få grøntsager og salat. Nogle raw food retninger, opvarmer maden til 42 grader, men denne retning gør man ikke dette, man spiser heller ikke raffinerede produkter såsom sukker, salt, olie, sirup, kakaopulver, superfoods m.fl.

I det hele taget er 80/10/10 så lidt forarbejdet som muligt og skal derfor også være økologisk og fri for tilsætning og sprøjtemidler.

Virkninger af raw food diæt

Ved at være på en rawfood diæt kan du opnå disse virkninger:

  • Undgå livsstilssygdomme 
  • Undgå diabetes 2 
  • Stoppe for tidlig aldring af huden 
  • Føre din krop tilbage til naturlig sundhed og balance 
  • Øger dit energiniveau og reducere søvnbehov 
  • Virker slankende 
  • Giver glæde & velvære 
  • Forbedre humør & livskvalitet 
  • Forbedre hukommelse 
  • Fjerner fysiske skavanker såsom migræne, hårtab, svage negle, gigt ledsmerter og allergi 
  • Bæredygtig livsstil 

Hvorfor er en raw food diæt god for planeten?

Raw food diætister vælger fødevarer som ikke er behandlet, sprøjtet med pesticider & herbicider og som ikke er genetisk modificerede. I dag fødes selv en isbjørn med over 200 kemikalier I blodet. Spiser du “råt”, kan du bidrage til en renere verden.

For at fede dyrene du spiser op, skal de fodres med tonsvis af soja, majs og andre kornsorter. Eksempelvis skønnes det, at for at få 10 kg oksekød, skal du bruge 600 kg dyrefoder.

Fol I Afrika dør af sult. Regnskove skæres ned for at gøre plads til soja og majsmarker der kan fodre dyrene. Soja og majs sprøjtes derefter kraftigt med enorme mængder kemikalier og modificeres genetisk. Disse kemikalier forurener jorden, og kemikalier lagres i dyrenes fedt.

Hvis alle stoppede med at spise kød ville der være nok korn til rådighed til at brødføde hele verdens befolkning 7 gange. Altså, hvid hver person I verden ville stoppe med at spise kød, bare én dag om ugen, ville de spare korn til at brødføde hele verdens befolkning på 7 mia. 1 gang.

Hvis kød var en del af fortiden, ville forureningen falde voldsomt, regnskove, ville blive frelst.

Risici ved at spise RAW

Fødevarer som indeholder antioxidanterne betacarotener og lycopener – såsom squash, søde kartofler, tomater og gulerødder, får du mest næring ud af, når de tilberedes. Derudover nedsættes risikoen ved forgiftning ved tilberedelse. Når du spiser en kost bestående kun af rå fødevarer øges risikoen for madforgiftninger, og det er derfor særligt vigtigt at du sørger for at rense dine fødevarer grundigt før indtagelse.

Grøntsager såsom mange kålsorter og broccoli indeholder goitrogen som kan – ved ekstrem indtagelse blokere skjoldbruskkirtlen og give hypothyroidisme. Disse deaktiveres ved opvarmning.

Du bør ikke følge raw food diæten, hvis du har et følsomt fordøjelsessystem, såsom inflammatoriske tarmsygdomme som colitis ulcerosa.

Afslutningsvis skal du være opmærksom på at din krop kan mangle B12 vitamin og nogle vigtige aminosyrer ved at være på denne diæt, og derfor bør denne diæt ikke følges i længerevarende perioder.