Ingefær

Ingefær kosttilskud laves af udtræk af de tørrede jordstængler fra ingefær planten , hvis farmaceutisk effekt længe har været kendt.
Som kosttilskud kan ingefær fåes både som ingefærpiller i kapsel eller tabletform eller som ingefærpastiller. Ingefærpiller hjælper fordøjelsessystemet ved at tilskynde fremstillingen af mavesyre. Ingefær kan også lindre kvalme og bruges ofte mod morgenkvalme og søsyge.


Endvidere menes det at ingefærpiller har anti-inflammatoriske egenskaber hvilket kan hjælpe med at fjerne smerter, hævelse og varme følelse, ved kroniske inflammationstilstande så som gigt.
Endvidere har ingefær også termogeniske egenskaber, som kan hjælpe  med at lindre symptomer på kredsløbssygdomme, ledsmerter, forkølelse og influenza .


Viser 1 til 5 af 5 (1 sider)

Ingefær

Hvad er ingefær?

Ingefær er en rodplante der igennem årtusinder har været et populært krydderi og ingrediens i traditionel naturmedicin i mange stedet i Asien, heraf især Kina og Indien.

For nyligt er der i især vesten kommer fokus på de mange sunde egenskaber ved ingefær og den spises derfor i stor grad både son krydderi, i ingefær shots og som kosttilskud.

Hvad er ingefær godt for?

Ingefær har udover sin gode, unikke smag en række gode sunde egenskaber. Et kosttilskud med ingefær er den perfekte måde at sikre et dagligt indtag af ingefær uden besværet og omkostningen ved at skulle købe, hakke og spise frisk ingefær hver dag.

10 fordele ved at spise ingefær:

  • Rig på gingerol:   

Den unikke smag og lugt ved Ingefær stammer fra dens indhold af naturlige olier, hvoraf den vigtigste er gingerol. Gingerol er ansvarlig for mange af ingefærs gode egenskaber, heraf dens kraftige antiinflammatoriske og antioxidant virkning.

  • God mod kvalme:  

 Ingefær er blevet brugt som naturlig søsygemedicin igennem århundreder, og der er nogen forskning der understøtter at ingefær muligvis er et effektiv middel til brug mod generel kvalme, morgenkvalme, opkast og kvalme i forbindelse med operationer og kemoterapi.

  • Godt for blodsukkeret: 

Nogle undersøgelser har for nyligt vidst at ingefær kan være godt for blodsukkeret, da der i undersøgelsen blev påvist en reduktion blodsukker værdien på 12% ved et dagligt indtag på 2 gram ingefær.

Endvidere vidste undersøgelsen at det indtaget af ingefær også reducerede risikoen for hjertesygdomme.

Der er dog vigtigt at understrege at forskningen indenfor ingefær og blodsukker niveauer er ganske ny og ikke fyldestgørende.

Personer der lider af diabetes bør rådføre sig med deres læge omkring hvilke kosttilskud, hvis nogen, de bør indtage.

  • Godt for menstruationssmerter: 

Ingefær menes muligvis at kunne have en smertelindrende virkning på menstruationssmerter såfremt det tages tidligt i menstruationscyklusen.

  • Forbedrer kolesterolniveauet: 

Et dagligt indtag af op til 3 gram ingefær pulver kan muligvis føre til en reduktion i de ”dårlige” kolesterol lipoproteiner(LDL) som kan fører til en øget chance for hjertesygdomme.

  • Mindsker ømhed i musklerne:  

Et studie har vidst at et indtag af 2 gram ingefær dagligt over tid førte til en reduktion i smerter hos personer der udførte albue øvelser.

Ingefær kan muligvis takket være dens anti-inflammatoriske egenskaber hjælpe med at reducere smerter og ømhed og musklerne i forbindelse med hård træning.

  • Godt mod kronisk forstoppelse:  

Kronisk forstoppelse, også kendt som dyspepsia, er en ubehalig lidelse der fører til tilbagevendende smerter og ubehag i maven. 

Det menes at en forsinket tømning af mavesækken kan være en medvirkende årsag til kronisk forstoppelse.

Nogen forskning har vidst at ingefær hjæper mavesækken til hurtigere at blive tømt hvilket i teorien kan have en positiv effekt på personer der lider af kronisk forstoppelse.

Der er dog ikke nok forskning på området endnu til at der foreligger nogen konklusion omkring ingefærs effektivitet til brug mod kronisk forstoppelse.

  • Forebygger kræft:

Visse studier har vidst at personer der spiser ingefær jævnligt har mindre risiko for at udvikle kræft i især tarmen. Ingefær menes ligefrem at kunne bidrage til at kurere visse former for kræft. Der er dog ikke tilstrækkelig forskning der understøtter dette.

 
  • God for hukommelsen:

 Visse studier har fundet en sammenhængen mellem kronisk inflammation samt oxidativt stress og dårlig hukommelse/Alzheimers. Ingefærs høje indhold af antiinflammatoriske og antioxidante naturlige olier bør derfor i teorien have en god forebyggende virkning imod aldersrelateret lidelser i hjernen.

Virker ingefær mod gigt?

Forskningen indenfor ingefær mod gigt er langt fra komplet, men der er visse studier af god kvalitet der har vidst en gavnlig effekt hos personer der lider af slidgigt efter de begyndte at indtage et ingefær kosttilskud.

Ingefærpiller menes at føre til en reduktion i smerter samt en forbedring i mobiliteten ved især knæ og hofter.


Den mest almindeligt anvendte dosis i de undersøgelser der er foretaget har været omkring 250-510 mg ingefær ekstrakt.

Her på siden fører vi Natures Aid 500 mg ingefær tabletter, som nemt ved en enkelt tablet lader dig indtage 500 mg ingefær ekstrakt.

Ingefærpiller mod forkølelse?

Der findes desværre ingen videnskabelige beviser på at ingefær, hverken frisk eller som kosttilskud, har nogen behandlende eller forebyggende effekt på forkølelse.

Ingefær er dog i kraft af sit høje indhold af gode inflammatoriske stoffer generelt godt for immunforsvaret og kan derfor muligvis have en afledt forebyggende effekt.

Må du tage ingefær kosttilskud som gravid?

Ingefær kosttilskud kan muligvis hjælpe med morgen kvalme hos gravide. Gravide bør dog altid rådføre sig med deres læge inden indtag af kosttilskud.