C-vitamin

Køb dine C-vitaminer her på Mecindo.dk. Vi har et stort udvalg af det vigtige vitamin der indgår i mange af kroppens funktioner. Læs mere om C-vitaminer og bliv klogere på hvad C-vitamin er godt for, og hvilke kosttilskud du kan vælge i mellem. 

Kundernes favoritter

Hvad er C-vitamin?

C-vitamin er et vitamin og en antioxidant. Antioxidanter beskytter kroppens celler mod fri radikaler der kommer af forurening, stress, sygdom og mange andre udefrakommende påvirkninger. C-vitamin går også under navnet askorbinsyre, og findes især i binyrerne, bugspytkirtlen, testiklerne, æggestokke og i de hvide blodlegemer. Vi mennesker kan ikke selv danne vitaminet, og derfor er vi afhængige af at få det tilført gennem kosten eller kosttilskud. C-vitamin findes naturligt primært i frugt og grønt, især i kål og citrusfrugter. 

Hvad er C-vitamin godt for?

C-vitamin er vigtigt at tilføre kroppen hver dag. Vitaminet indgår nemlig i en lang række af kroppens processer, og bidrager bl.a. til:

  • Vedligeholdelse af immunsystemets normale funktion under og efter intensiv fysisk træning
  • En normal dannelse af kollagen - kollagen har betydning for både blodkar, knogler, brusk, tandkød, hud og tænder 
  • Et normalt energistofskifte
  • Nervesystemets normale funktion
  • En normal psykologisk funktion
  • Immunsystemets normale funktion
  • Beskyttelse af cellerne mod oxidativt stress 
  • At mindske træthed og udmattelse
  • At gendanne den reducerede form af E-vitamin
  • At øge optagelsen af mineralet jern

C-vitamin som kosttilskud

Hvis ikke du får dækket dit behov for C-vitamin gennem kosten, kan du supplere med et C-vitamin kosttilskud. På Mecindo.dk finder du et bredt udvalg af C-vitamin i form af tabletter, kapsler, pulver og brusetabletter.

C-vitamin i pulverform røres op i vand, hvorefter blandingen drikkes.
C-vitamin i form af brusetabletter puttes i et glas vand og drikkes. 

Disse to måder at tage C-vitamin på, er ideelle til dem der ikke bryder sig om at sluge tabletter eller kapsler. Du kan på Mecindo finde C-vitamintilskud i styrker fra 90 mg til 500 mg. Den dagligt anbefalede dosis kan ændre sig, men du kan atlid holde dig opdateret på pro.medicin.
Hvis du i forvejen tager et multivitamintilskud dagligt, er der ingen behov for at tage ekstra C-vitamintilskud ved siden af. I multivitamintilskud er der også indhold af C-vitamin. Se vores udvalg af multivitamintilskud i kategorien ”multivitaminer”.

Er du gravid og i tvivl om du må indtage C-vitamin, er der intet galt i det. Faktisk bør du øge den daglige dosis en smule, bl.a. da C-vitaminet bidrager til en øget optagelse af mineralet jern.

For meget og for lidt C-vitamin

Det er både muligt at få for lidt og for meget C-vitamin. Da kroppen ikke selv producerer C-vitamin, kan du komme i mangel af C-vitamin, hvis ikke du gennem kosten eller kosttilskud tilfører kroppen vitaminet hver dag. C-vitamin mangel ses ofte med symptomer som:

  • Træthed
  • Udmattelse
  • Irritabilitet
  • Muskelsmerter

Vitaminet er vandløseligt, hvilket betyder, at du udskiller C-vitamin gennem kropsvæsker – bl.a. gennem urin og sved. Derfor er det også sjældent at personer oplever at få for meget C-vitamin. Kroppen sørger nemlig for at udskille det overskydende C-vitamin, hvis du indtager mere end der er behov for. Dog kan der i sjældne tilfælde være tale om store doser og lang tid, så kroppen ikke kan følge med. Hvis du har indtaget for meget C-vitamin, kan du opleve symptomer som: 

  • Diarré
  • Oppustethed
  • Nyresten

Vær opmærksom på at større doser af C-vitamin kan forstærke blodfortyndende medicins virkning.

C-vitamin i mad

Du kan finde C-vitamin i rigtigt mange forskellige fødevarer – både animalske og vegetabilske fødevarer, og derfor er det forholdsvis nemt for alle, at indtage de rette mængder C-vitamin gennem en sund og varieret kost. Det eneste du skal være opmærksom på er, at når C-vitaminholdige fødevarer steges eller udsættes for høj varme, falder mængden af C-vitaminer. 

Animalske fødevarer med et højt indhold af C-vitamin pr. 100 gram, er:
Roastbeef, 45 mg 
Leverpostej, 29 mg
Svinefilet, 24 mg

Vegetabilske fødevarer med et højt indhold af C-vitamin pr. 100 gram, er: 
Havtorn, 695 mg
Rød peberfrugt, 191 mg
Solbær, 181 mg
Broccoli, 121 mg

Som du nok har bemærket, har havtorn et utroligt højt indhold af C-vitamin – og det er ikke en fejl. De små orangebær er sprængfyldte med C-vitamin, og derudover indeholder de den essentielle omega-7 fedtsyre.

Køb dine C-vitamin på Mecindo.dk

Vi håber du er blevet klogere på hvad C-vitaminer er, hvad de bidrager til og hvorfor de er så vigtige at tilføre kroppen. Hvis du mangler C-vitaminer, kan du bestille dem online her på Mecindo.dk. Efter bestilling modtager du dine varer i løbet af 2-4 hverdage.
Vidste du, at hvis du ofte handler på Mecindo.dk, kan du blive medlem af vores kundeklub, Club Mecindo. Som medlem af kundeklubben opnår du rabatter og gratis fragt på alle dine ordre. 

Har du spørgsmål til et produkt, din ordre, kundeklubben eller noget fjerde, er du altid mere end velkommen til at kontakte vores kundeservice. Du kan kontakte os på både mail og telefon.  

Læs mere Skjul