Krill olie

Krill Olie, består af olie fra Krill, små rejelignende marine invertebrater, der lever i antarktisk klima, ofte under isen. Cellemembranerne i Krill har et meget højt indhold af superumættede Omega-3 fedtsyrer DHA og EPA, hvilket kombineret med et højt indhold af antioxindanter, resultere i en yderst stabil olie, der kan bruges til mange formål.
Gode fordele med Krill Olie.
Kliniske forsøg har vist, at Krill olie med sit høje indhold af superumættede omega 3 fedtsyrer og antioxidanter kan have en positiv effekt på flere forskellige sygdomme og lidelser:

  • Højt kolesteroltal.
  • Inflammation og gigtsmerter.
  • PMS - symptomer.
  • ADHD hos voksne.

​Må ikke tages af personer med skaldyrs- eller fiskeallergi.


Viser 1 til 9 af 9 (1 sider)

Krill olie

 

Hvad er Krill olie?

Krill Olie, består af olie fra Krill, små rejelignende marine invertebrater, der lever i antarktisk klima, ofte under isen. Krill spises primært af hvaler og hvalhajer. Navnet ”Krill” kommer fra norsk og betyder ”Hvalmad”.

Cellemembranerne i Krill har et meget højt indhold af de superumættede Omega-3 fedtsyrer DHA og EPA, hvilket kombineret med et højt indhold af antioxidanter, resulterer i en yderst stabil olie. De primære, aktive antioxidanter i Krill-olie er Astaxanthin, A-vitamin og E-vitamin.

  • Stabil olie = harskner ikke let
  • Astaxanthin, A-vitamin & E-vitamin
  • DHA & EPA
  • Antioxidanter

Hvorfor skal du bruge Krill Olie?

Krill olie kan med sit høje indhold af umættede omega 3 fedtsyrer og antioxidanter have en positiv effekt på flere forskellige faktorer: Højt kolesteroltal, kliniske forsøg har vist at krill olie kan være i stand til at sænke kolesterolniveauet og forbedre blodlipidstatus. Inflammation og gigtsmerter, Forskningen tyder på, at Krill-olie muligvis kan hæmme udskillelsen af stoffer såsom prostacycliner, thromboxaner, og leukotriener, som produceres af specifikke celler i respons på en inflammation. PMS - symptomer, kliniske forsøg har vist, at Krill Olie kan have en signifikant og klinisk forbedringer på både fysiske og emotionelle symptomer ved PMS symptomer. ADHD hos voksne, kliniske forsøg har vist at indtag af krill olie kan medføre en signifikant forbedring i evnen til at fokusere, planlægge og koncentrere sig, for personer der lider af ADHD.

Må ikke tages af personer med skaldyrs- eller fiskeallergi.

Herunder ser du en top ti over de største fordele ved at spise krill olie kosttilskud;

  1. Biotilgængelighed - Sammensætningen af krill olie er noget anderledes end fiskeolie. Omega-3 fedtsyrer i krill olie tillægger fosfolipider i modsætning til triglycerider, som i enkle vendinger gør omega-3 lettere at absorbere. Som sådan er en lavere dosis af krill olie kræves for at få den samme ydelse som en højere dosis af standard fiskeolie. 
  2. Forbedret Blodkredsløb - Den omega-3 som findes i krill olie har længe været forbundet med forbedring af hjerte-kar-sundhed, herunder en sænkning af LDL (dårlige) kolesterol, samt reducering af triglyceridniveauet og en øgelse af HDL (gode) kolesterol. Den antikoagulerende virkning af omega-3 er også gavnligt til forebyggelse af blodpropper, som kan forårsage slagtilfælde og hjerteanfald. 
  3. Smags Tolerance - Fiskeolier er ofte berygtet for at præsentere en temmelig uheldigt eftersmag. De langt mindre gel tabletter krillolien leveres i, er både lette at sluge og utroligt lidt til ingen eftersmag overhovedet. 
  4. Anti-inflammatorisk - Omfattende undersøgelser har vist, hvor effektivt krill olie kan være i reduktionen og forebyggelse af inflammation. Forskere peger på, at omega-3 omdannes af kroppen op i eicosanoider - kraftfulde hormoner, som er ansvarlige for flere vigtige formål i kroppen, herunder frigivelse af anti-inflammatoriske prostaglandiner. 
  5. Stabilitet - Krill olie indeholder astaxanthin - en kraftfuld antioxidant, der holder olien stabil og forhindrer den i at ødelægge både din mave og dit skab. Derudover, er fordelene ved antioxidanter til det menneskelige legeme ligeligt veldokumenteret. 
  6. Neurologisk udvikling i Spædbørn - Gravide mødre er ofte anbefalet af deres praktiserende læger til at øge deres omega-3 forbrug for at kunne udnytte den neurologiske udvikling af deres ufødte børn. Hjernen, centralnervesystemet og øjne – for både ufødte og nyfødte, er stærkt afhængige af omega-3 fedtsyrer for en stærk udvikling. 
  7. Renhed - Mens mange fiskeolier indeholder påviselige niveauer af toksiner såsom kviksølv, gør krill olie ikke. Dette skyldes placeringen af krill i havets fødekæde, da disse små skabninger kun lever på fytoplankton, som ikke indeholder kviksølv. Faktisk anses omega-3 stammerne fra krill for at være de reneste på planeten. 
  8. PMS Symptom Reduktion - De anti-inflammatoriske egenskaber af omega-3 fedtsyrer, er også blevet forbundet med en reduktion i de ubehagelige fysiske symptomer på PMS. Forskerne er stadig ikke helt sikre på, præcis hvordan og hvorfor omega-3 har en sådan virkning på PMS symptomer. Der er dog en teori der går på at svaret ligger i regulering og afbalancering af hormoner. 
  9. Bæredygtighed - Med en vægt på en imponerende 500 millioner tons, er de små krill svarende til verdens største enkeltstående biomasse. Hvert år bliver mindre end 1% af verdens samlede krill taget og anvendet til olieudvinding og forskning, hvilket resulterer i en enestående rigelig og bæredygtig kilde til omega-3. 
  10. Bedre fordøjelse - Flere undersøgelser har knyttet både EPA og DHA sammen med anti-depressive effekter. Dette menes igen teoretiseret til at være resultatet af indholdet af omega-3 som fører til en stigning i corticotropin-frigivende hormon niveauer, som sammen med et løft i dopamin og serotonin niveauer kan have en markant effekt på humør og måske endda bekæmpe depression. 

Hvad er DHA & EPA?

Når omega-3 fedtsyrer er indtaget, omdannes de til DHA (docosahexaensyre) og EPA (eicosapentaensyre). DHA og EPA er flerumættede fedtstoffer, der spiller meget vigtige roller i kroppen, specielt i synets udvikling og hjernefunktionen for børn.

En undersøgelse ført i ”Biological psychiatry” fra 2004 viste, at i cellerne af patienter, der havde forsøgt at begå selvmord, havde signifikant lavere mængder af EPA, hvilket kunne antyde, at omega-3 fedtsyrer faktisk kunne spille en rolle for prevention mod selvmord. Manglende DHA er også blevet forbundet med Alzheimers sygdom, opmærksomhedsforstyrrelser, cystisk fibrose og andre sygdomme.

Bivirkninger og sikkerhed ved B-Vitaminer

Krill-olie har været testet sikkert i doser op til 10 gram pr dag. I et studie fik 25 voksne forsøgspersoner 2 gram Krill-olie tre gange dagligt i to måneder. Der var ingen alvorlige bivirkninger eller negative effekter på blodets sammensætning og kemi.  Sikkerhedsstudier på mus har heller ikke fundet nogen bivirkninger fra Krill-olie, når det er givet i 6 måneder i doser der svarer til 9 g EPA og DHA pr. dag hos mennesker. Kontraindikationer: Må ikke tages af personer med skaldyrs- eller fiskeallergi.

Nyere undersøgelser tyder på, at man kan tage en lavere dosis krill olie og opnå de samme sundhedsmæssige fordele som hvis du tager en større dosis fiskeolie.

Hvad er forskellen på Krill og fiskeolie?

Krillolien og oceaniske fiskeolie er begge rige på omega-3 fedtsyrer, især eicosapentaensyre (EPA) og docosahexaensyre (DHA). Krill olien, er primæt bundet til fosfolipider. Fiskeolie, er hovedsageligt inkorporeret i triglycerider.

Begge indeholder EPA og DHA som frie fedtsyrer. Krill olie indeholder cholin-holdige phospholipider og en phosphatidylcholin koncentration på 34 gram per 100 gram olie.

En anden forskel er, at krill olie – som den eneste af de to, indeholder astaxanthin ved 0,1 til 1,5 mg / ml afhængig af forarbejdningsmetoder, som er ansvarlig for at levere krill olie sin røde farve.

Antioxidanter

Krill olie indeholder en kombination af en masse forskellige antioxidanter som naturligt beskytter olien mod oxidering – harskning. De primære aktive antioxidantere i krill-olie er astaxanthin, A-vitamin og E-vitamin. Astaxanthin er et rødt-orange pigment som mennesker ikke selv kan producere, og derfor skal have gennem kosten. Astaxanthin minder om carotenoiderne beta-caroten og lutein. Nogle mener at astaxanthin faktisk har en signifikant højere antioxidativ effekt end E-vitamin. Astaxanthin beskytter cellerne mod de frie radikaler.

Fosfolipid

Fosfolipid er vigtige byggesten i cellevæggen, intracellulære organeller og indgår som forstadier i syntesen af aktive molekyler.

Mennesker kan selv syntetisere fosfolipider, som er nødvendig for en normal cellefunktion i mange forskellige væv. Fosfolopider er ikke essentielle i vores krop. Dog vides det, at de fosfolopider vi indtager, bliver udnytttet i kroppen. De fosfolopider son indeholder omega-3 og cholin, er essentielle og skal derfor tilføres gennem kosten. Fosfolopiderne indeholder to fedtsyrer – i modsætning til triglycerider, til gengæld indeholder de fosfat som er vandtiltrækkende – hvor fedtsyrerne er vandafvisende. Dette gør fosfolopiderne interessante – cellerne i kroppen klumper ikke sammen som fedtdråber gør, men er opløselige i kroppens vand.