Calcium / Kalk

Kalk tilskud til sunde knogler og tænder.

Calcium (kalk) og magnesium er 2 essentiele mineraler der komplimentere hinanden. Calcium er særligt vigigt for knoglerne og fordøjelsessystemet, mens magnesium bidrager til mindst enzymatiske reaktioner i kroppen. et normalt niveau af magnesium i kroppen er nødvendigt for at kunne optage bla. calcium. Magnesium citrait vil derfor ofte findes kombineret med calcium i magnesium kosttilskud.

Symptomerne på magnesiummangel ses ved personlighedsændringer, muskeltræthed, kvalme og madlede. Mangel ses som regel kun ved alkoholmisbrug, kroniske sygdomme i tyndtarmen eller efter langvarig vanddrivende behandling.


Viser 1 til 24 af 27 (2 sider)

Calcium / Kalk

En balancegang

Det er på høje tid, at vi dækker emnet for elektrolyt balance - specielt balancen mellem calcium og magnesium. Blandt de ti mest stillede spørgsmål, som vi bliver stillet er, "Hvor meget magnesium skal jeg tage i forhold til calcium?" Et helt afgørende spørgsmål, og et der er relativt simpelt at besvare. I teorien.!

Men før vi kommer til "hvor meget", lad os først kigge på "hvorfor". Hvorfor har du brug for at tage magnesium for at balancere din calcium, og hvorfor er forholdet så vigtigt? Vigtigst er det, kan calcium ikke optages og udnyttes til det yderste uden tilstrækkelig magnesium. Disse mineraler spiller lige så vigtige roller, men blot overfor hinanden. Calcium er nødvendigt for sammentrækninger af muskler, mens magnesium er nødvendig for at slappe dem dem. Calcium styrker og hærder knogler, men magnesium giver elasticitet og flex er nødvendig for at holde dem fra brud. Calcium stimulerer nerver mens magnesium beroliger dem.

Desværre betyder overfor hinanden, at man arbejder i tandem, som  en vippe ... hvis der på ene side sidder en 100kg mand, og den anden side et 20kg barn, vil det ikke være sjovt for nogen af dem. Selvfølgelig er det at være en smule blaserte om de meget alvorlige konsekvenser af at have for meget calcium og ikke nok magnesium.

For meget calcium

Ideelt set ud fra et sundhedsmæssigt synspunkt, så calcium hører uden for dine celler, mens magnesium bliver inde i cellen og fungerer som en slags vagtpost som sparker det calcium som måtte komme ind i cellen ud. Så hvad sker der, når dit magnesium er lavt, og du ikke har midlerne til at holde calcium i skak? Skader… masser af skader.

Uden magnesium til at stoppe dette temmelig opportunistisk mineral fra sættes sig hvor det ikke skal. Så kan calcium kan infiltrere det bløde væv hvilket kan resulterer i invaliderende og livstruende tilstande, såsom atherosklerose (hærdning af arterierne) og gigt.

Faktisk har for meget ikke balanceret calcium været impliceret i en lang række sundhedsmæssige problemer, herunder nyresten, lunge knuder og respiratoriske problemer, knogler og hjerte komplikationer. Naturligvis er magnesiummangel i sig selv en alvorlig sundhedsmæssige komplikation.

For mange år efter markedsføringen af "mælk er godt for dine knogler", og den tilsvarende stigning i forbruget af mejeriprodukter, så antallet af associerede sygdomme steget. Den fortsatte bevægelse for calcium til at styrke knoglerne hos børn i voksealderen og forebygge knogleskørhed hos voksne er nu begyndt at få revner i sit fundament. Selvom mange tidligere undersøgelser har peget på behovet for balance i mineraler, så er det først for nylig har forskningen er begyndt at slå igennem til den almene befolkning og understrege at et øget indtag af calcium i virkeligheden kun er, til skade for den generelle sundhed og velvære.

Og mens dette uheldige "råd" højst sandsynligt vil brugt i de kommende år, er moderne medicin heldigvis begyndt at forstå nødvendigheden af balance ... og derfor se behovet for at rette op på mangler i calcium modstykke, magnesium.

Det sværeste aspekt af dette er at bestemme, hvad balance vil virkelig være mest virkningsfuldt.

Optimal indtagelse

Næsten 50 år er gået siden Dr. Seeligs forskning om magnesium fastholdelse i forhold til calcium indtag, vi har haft rigelig tid til at bygge videre på det og fremme vores forståelse. Det korte og nemme svar ville være nogenlunde omkring 2 til 1, med calcium som det dobbelte af magnesium. Det bør imidlertid bemærkes, at dette forhold af calcium er maksimalt, snarere end et minimum.

Både ny såvel som langsigtet forskning har vist, at selv dette forhold ikke kan være ideel for alle, og nogle kan have gavn af et mere jævnt proportioneret indtag af de to, afhængigt af sundhedstilstand, alder, livsstil og genetik. Man skal huske, selvfølgelig, at når der henvises til "indtag", omfatter dette ikke kun kosttilskud, men fødevarer, drikkevarer, og vand kilder.

Hvis du er en af mange, der nyder at drikke mælk, spise yoghurt og is, eller spiser måltider meget et højt indhold af ost, vil du opleve at den kan være svært at opretholde mineral balancen. Ikke kun det, men calcium er almindeligt blandt moderne kost - især givet vores forkærlighed for "beriget" fødevarer - mens kosten med magnesium indhold (uden for tilskud) er faldet markant i løbet af årende.

Også en vigtig ting at bemærke er, at overdreven calcium indtag i en magnesium mangelfuld tilstand kan forværre denne tilstand og alle deraf sundhedsspørgsmål. Hvis du er begyndt din "mineral balance" rejse fra et punkt af ekstremt lav magnesium niveau, vil et 2 til 1-forhold ikke være nødvendigt.

Når det er sagt, så er kostbehov og tilskud ikke one-size-fits all, så er det altid anbefales at tale med din læge (r), samt gøre din egen forskning for at hjælpe med at bestemme, hvad der passer bedst til dine behov.