Fedtstof

- Alternativer til smør

Fold ud Skjul

Viser 1 til 8

Fedtstof

Har på siden har vi et udvalg af alternative fedtstoffer som er sundere fedtkilder. Dette er de, da mange af disse, har et højt indhold af umættede fedtsyrer. Har du svært ved at forstå hvad fedtstoffer er og hvilke der er de sunde? Så læs med herunder. 

Hvad er fedtstoffer?

Fedt er en gruppe af kroppens byggesten. Uden fedt, vil kroppen ikke kunne overleve. Dog handler det også om sammensætningen af fedtstoffer.

Helt kort findes der tre hovedgrupper af fedtstoffer; tri-glycerider, fosfolipider og steroler.

Tri-glyceriderne er en oplagringsform for fedt, som man kan finde i planteolier, plantefedt og synligt fedt på kød og fedtdepoter hos mennesket.

Fosfolipider er vigtige for alle cellefunktionerne, da membranen rundt om alle celler er opbygget af disse. Derfor kan disse også findes mange steder som eksempelvis æg og kød.

Steroler indeholder visse hormoner samt forstadier til d vitamin. Kolesterol kan findes i mælk, æg, smør og kød.

Hvad er en fedtsyre?

Disse er lange kæder at kulstof-atomer.

Hvad er forskellen på mættede og umættede fedtsyrer?

De mættede fedtsyrer, også kendt for at være ”de dårlige” fedtsyrer indeholder ingen dobbeltbindinger mellem kulstof-atomerne, og jo flere mættede fedtsyrer der er i et fedtstof, jo fastere er det. De mættede fedtsyrer findes hovedsageligt i animalsk fedt.

Umættede fedtsyrer, også kendt som ”dagligdags helten” er længere og indeholder dermed også dobbeltbindinger mellem kulstof-atomerne. Monoumættede indeholder en dobbeltbinding og polyumættede indeholder to eller flere sobbeltbindinger. Jo mere umættet et fedtstof er, jo mere flydende er det. De umættede fedtsyrer er også delt op i familier afhængigt af dobbeltbindingens placering. Disse kaldes omega-3, omega-6 og omega-9 fedtsyrer.

Essentielle fedtyrer

Essentielle fedtsyrer er vigtige for mennesket, da kroppen ikke selv kan lave denne byggesten. Denne består af to essentielle fedtsyrer nemlig alfa-linolensyre og linolsyre. Ud fra disse to, kan kroppen selv danne alle de længere fedtsyrer

Er noget fedt sundere end andet?

En kost bestående af et stort indhold af mættede fedtsyrer øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

Hvor meget fedt bør jeg indtage om dagen?

Det anbefales, at den totale mængde fedt er 25-35pct. af det samlede energiindtag per dag.

For mættet fedt, anbefales maks 10pct. af det samlede energiindtag per dag.

For enkeltumættet fedt 10-15pct per dag.

For flerumættet fedt 5-10pct per dag.

Er der forskel på kvaliteten af fedtstofferne?

Kvaliteten af fedtstofferne kan blive negativt påvirket. Processen med udvinding, behandling og opbevaringsforhold er afgørende for de individuelle fedtstoffers kvalitet og dermed også hvilke konsekvenser de pågældende fedtstoffer får for din sundhed. De livsvigtigste fedtsyrer, som er nævnt for oven er meget sarte, og hvis de bliver håndteret hårhændet, kan de harskne og alle de positive egenskaber, kan dermed blive ødelagt.

Hvad er ghee?

Er en form for renset smør som kan holde sig i månedsvis ved stuetemperatur og kan opvarmes til stegetemperatur uden at brænde på. Ghee laves af usaltet smør, der hovedsageligt består af vand, smørolie og tørstof fra proteinet kasein. Når man laver ghee, varmes smørret langsomr op indtil vandet er fuldstændig fordampet. Ghee indeholder ikke kasein, og svarer derfor på mange måder til nødde og planteolier. Derudover indeholder Ghee betakaroten og A, D, E & K vitamin.