Knæbind

Til støtte og pleje af knæskader.

Hos Mecindo finder du et godt udvalg af knæbind i forskellige udformninger og til forskellige formål, alt efter om og hvor dit knæ er beskadiget, eller hvor du har brug for støtte. 

Alle knæbind kan vaskes i håndvarmt vand med lidt vaskepulver tilsat og skal lufttørre (brug ikke vaskemaskine og tørretumbler).

Læs mere Skjul

Kundernes favoritter

Hvordan virker knæbindet?

Knæet fungerer som bindeled mellem lårknoglen og skinnebensknoglen, og er udsat for vendinger, vrid, fald og slag. Knæskader kan opstå på mange måder, såsom ved fald, uventede bevægelser, samt i forbindelse med sportsudøvelse.

Særligt ved sportsudøvelse, kan forskellige knæskader opstå, såsom meniskade, ledbåndsskade og korsbåndsskade, som er nogle af de mest typiske knæskader.
Knæbindet anvendes derfor oftest i forbindelse med sportsudøvelse, hvor det giver let støtte og aflastning ved gener som forvridninger, muskel- og fibersprængninger, samt forstuvninger.  

Knæbindet virker ved at give varme og kompression til knæet, hvilket øger blodgennemstrømningen og gør det muligt, at udføre mere kontrollerede og stabile bevægelser. Stabile og kontrollerede bevægelser kan mindske risikoen for skader f.eks. i forbindelse med sportsudøvelse.

Hvem kan have gavn af knæbind?

Knæbind kan som sagt bruges både efter en skade i forbindelse med genoptræning eller genoptagelse af træning, eller for at forebygge en skade, hvorfor knæbind er fordelagtigt at anvende for mange mennesker. Man kan derfor også få knæstøttebind, der er udelukkende støttende, eller knæstøttebind, der er både stabiliserende og støttende.  

Hos Mecindo har vi flere forkellige typer af knæbind, samt øvrige støttende og stabiliserende produkter til knæene.

  • Futuro Sport Custom Dial Knæstrop hjælper, hvis du har en irriteret knæskal eller senebetændelse i knæet. Custom Dial teknologien lægger presset på de sener og muskler, som du indstiller den til og kan bruges på både højre og venstre knæ. 
  • Futuro Stabiliserende Knæstøtte giver støtte til svage og ømme muskler over og under knæet, og gør samtidig fri bevægelse muligt. Futuro Stabiliserende Knæstøtte kan bruges på både venstre og højre knæ, og giver ekstra stabilitet på begge sider af knæet, for at holde knæet i den rigtige position.  
  • Mabs Knæbind er en støttebandage som er udviklet til at give støtte, stabilitet og varme til knæskalssenen i forbindelse med smerte og inflammation. Et knæbind kan med fordel anvendes ved sportsskader, som springerknæ, samt ved inflammationstilstanden Osgood-Schlatter.  
  • Mabs Elastisk Knæstøtte giver støtte til knæleddet og har en varmende effekt på grund af NeoTex-materialet. Mabs Elastisk Knæstøtte er velegnet ved ledbåndsskader, instabilitet, slidte led og muskelinflammation.  
  • Therapearl Knæstøtte giver hurtig og gennemtrængende lindring af stivhed i knæet. Den er velegnet til hævelser, ømhed og stivhed og kan anvendes til både kulde- og varmebehandling. Therapearl Knæstøtte kan anvendes i forbindelse med ledsmerter, efter hård styrketræning, samt til forstrakte muskler og hævelser.  

Typiske skader i forbindelse med sportsudøvelser

Knæet er som sagt udsat for at opleve skader, særligt i forbindelse med sportsudøvelser såsom fodbold, hvor knæet i høj grad kan udsættes for vendinger, vrid, fald og slag.

Bruskskader og overbelastningsskader i knæet er klassiske i forbindelse med fodbold. Disse skader kan afhjælpes med hvile og aflastning – typisk med brug af et støttende knæbind.

Derudover er følgende skader også udbredt ved sportsgrene som fodbold:

Menisk – meniskader opstår oftest ved vrid mens knæet er bøjet. I slemme tilfælde vil det være nødvendigt med en operation, men i mildere tilfælde, vil du kunne fortsætte din sportudøvelse med et støttende knæbind.

Ledbånd – en skade på det indvendige ledbånd opstår oftest i forbindelse med tacklinger og er en meget hyppig fodboldskade. Ofte vil ledbåndes blive revet delvist over, hvilket kræver en pause samt støtte fra et knæbind.

Korsbånd – en anden typisk fodboldskade er skade på korsbåndet, hvor det forreste korsbånd kan blive revet over. Denne skade opstår, når knæet drejer mens underben og fod presses udad. Dette kan ske, når foden hænger fast i græsset.

Denne slags skade kræver operation og genoptræning, hvorefter et knæbind kan være velegnet til at give støtte, når træningen genoptages.

Hvad kan jeg selv gøre, efter skaden er sket?

Knæskader kan groft inddeles i to hovedgrupper: 

1. Akutte knæskader som er forårsaget af f.eks. slag eller vrid og kan derfor kaldes en traumatisk skade. Ved akutte knæskader er det vigtigt at man reagerer hurtigt og korrekt, og man kan i den forbindelse f.eks. anvende RICE-behandling. 

2. Overbelastningsskader som er forårsaget af gentagne bevægelser, hvor man har trænet forkert eller for meget på for kort tid. Det kan også skyldes en gentagende belastning, som slider forkert på knæet. Denne type skade kan være svær at kende, da symptomerne ofte kommer snigende og ikke nødvendigvis opleves i umiddelbar forlængelse af en skade/ulykke eller lignende, ligesom akutte knæskader gør.

Ved overbelastningsskader er der altid en risiko for, at skaden bliver til en kronisk tilstand, hvis man fortsætter med at træne. Derfor er det vigtigt, at man lytter til kroppens signaler og søger læge, hvis man oplever f.eks. smerter, stivhed og hævelse, som kan være kroppens måde at signalere, at noget er galt. 

Hvis du oplever en akut knæskade, f.eks. i forbindelse med et fald, slag, vrid eller andet, kan du påbegynde en såkaldt RICE-behandling. RICE står får Rest, Ice, Compression, Elevation og foregår på følgende måde:

  • Ro: Det skadede knæ holdes i ro de første 24-48 timer, for at forhindre en eventuelt forværring af skaden. 
  • Is: Læg noget koldt på knæet, såsom ispakninger, isterninger eller en pose frosne grøntsager. Vær opmærksom på, at isen aldrig må lægges direkte på huden, da der kan opstå forfrysninger: læg altid et klæde mellem isen og huden. Isen lægges på i 20 minutter hver time, i minimum de første 3 timer. Der kan dog være effekt af isbehandlingen i hele det første døgn. 
  • Kompression: Uden på isen lægges en komprimerende forbinding som skal være fast men ikke snærende. Kompressionen må ikke påvirke blodcirkulationen, hvorfor det er bedst at anvende et elastikbind, gerne anlagt fra tæerne til midt på lårbenet. 
  • Elevation: Knæet skal helst holdes højere end hjertehøjde. De følgende dage efter skaden, bør benet anbringes højt, så snart man sidder eller ligger. 

Få desuden altid undersøgt skader af en læge, da skaden kan være så omfattende, at anden behandling er nødvendig. 

Læs mere Skjul