Kokossukker

også kendt som palmesukker

Fold ud Skjul

Viser 1 til 4

Kokossukker

Her på siden kan du finde et udvalg af økologisk, naturlig kokossukker. Man kan anvende kokossukker i stedet for almindeligt sukker, da dette indeholder spormineraler og vitaminer og har et lavere glykæmisk indeks and almindeligt sukker. Dog indeholder kokossukker ligeså mange kalorier, og det skal derfor stadig anvendes med måde.

  • Økologisk
  • Naturlig

Hvad er kokossukker? 

Palmesukker kaldes også kokossukker og kan købes i helsekostbutikker. Det fremstilles ved, at man tapper og inddamper de søde safter fra kokospalmer og lader det koge ind, til det krystalliserer. Palmesukker søder lige så meget som sukker og indeholder kun en anelse færre kalorier. Kokossukker er naturligt og uraffinneret, og påvirker blodsukkeret mindre end almindeligt hvidt sukker. Det indeholder en række mikronæringsstoffer som for eksempel magnesium, zink og B vitaminer. Det søder ligeså meget eller mere end almindeligt sukker, men udmærker sig ved at have en fantastisk rund og karamel smag.

Kokossukker produceres i Asien, primært på Filippinerne, og det er små individuelle farmere og familier, der producerer det, for fremstillingsprocessen egner sig ikke umiddelbart til stordrift. Kokosblomstnektaren består af 80% vand, 15% sukker og 5% mikronæringsstoffer og proteiner. Det hældes efter plukning i store pander eller kar og varmes op ved svag varme, indtil vandet fordamper. Efter et stykke tid krystalliseres nektaren, og tilbage ligger det karameliserede sukker.

Kokossukker påvirker blodsukkeret mindre end almindeligt sukker, og har et glykæmisk indeks på omkring 35. Smagen er karamelagtig og kokospalmesukker indeholder zink og calcium. 


Fordele/ulemper ved kokossukker

Palmesukker er et rent naturprodukt og smager lidt hen af brun farin – sødt og karamelagtigt. Palmesukker indeholder cirka 3,5 kalorier per gram, og det indeholder derfor næsten lige så mange kalorier som almindeligt, hvidt sukker. Til gengæld har det et lavere glykæmisk index, hvorfor det kan bruges af diabetikere, og så er det rigt på antioxidanter, vitaminer og mineraler. Dog bør kokossukker stadig doseres med omtanke. 


Hvordan bruger du det? 

Du kan bruge palmesukker som sukkererstatning i både varm mad, til bagning og desserter – præcis som almindeligt sukker. Men vær obs på, at der ikke er den store kaloriemæssige gevinst i forhold til at bruge almindeligt sukker! Du kan bage lækre og sunde brød og kager med kokossukkeret. Der findes også kokosfibermel, der er super sundt og tilfører brød og andet bagværk en naturlig sødme. Det skal dog doseres med forsigtighed, da det er ”tungt”, så det er bedst i kombination med andre meltyper.

Hvad er glykæmisk indeks?

Sukker og sødemidler påvirker vores blodsukker, og det betyder at vores blodsukker stiger. Når blodsukkeret stiger frigives insulin, som skal sørge for at sukkeret i form af glukose kommer ind i kroppens celler. Herved fjernes glukosen fra blodet og kan bruges som energi i kroppen, og blodsukkeret vil herefter blive lavere.

Når vi taler om glykæmisk indeks (GI) taler vi om, hvor meget en kulhydratholdig fødevare får vores blodsukker til at stige. Altså hvor meget stiger vores blodsukker 0-2 timer efter, vi har spist en fødevare indeholdende 50 g kulhydrat?

Referenceværdien er sat til 100, hvilket giver følgende inddelinger: Lavt GI er fra 0-55, mellem GI 56-69 og højt GI er over 70.

Når vi snakker om GI, skal det lige nævnes, at GI IKKE siger noget om en fødevares sundhedsmæssige værdi. Eksempelvis har mælkechokolade et GI på 49, mens vandmelon ligger på 72.

Er kokossukker sundt?

Da kokossukker er en uraffineret sukker, er det kendt for at være rigt på vitaminer og mineraler. Som følge heraf er det blevet stadig mere populært som en erstatning for hvid og brun sukker. Videnskabelige undersøgelser har fundet, at det indeholder mineraler som kalium, fosfor, zink, jern, mangan og kobber; små mængder af phytonæringsstoffer såsom polyfenoler, flavonoider og anthocyanidin; og antioxidanter. Det er rigt på B-vitaminer, især inositol (Vit8), som er nødvendig for dannelsen af sunde celler, såvel som thiamin, riboflavin, folinsyre og cholin.

Den indeholder de samme 16 aminosyrer som findes i saften fra hvilken den er afledt. Aminosyrer er byggestenene i proteiner og nødvendige ved cellevækst og reparation.

En af de største årsager til palmesukkers populariteten skyldes dens lave glykæmiske indeks, en metode til at måle, hvilken indvirkning kulhydraterne har på blodsukkerniveauet.

Palm sukker indeholder også en kostfiber kaldet inulin, som er kendt for at holde styr på blodsukkeret, og lav mængde fructose, en type sukker vores krop hurtigt omdanner til triglycerider - en form af fedt.

Afgørelsen: kokossukker er et bedre alternativ til almindeligt sukker, ligesom honning er. Men det betyder absolut ikke, at man bør bruge meget af det og overalt. Faktum er, at det ingen mirakel fødevare er og derfor er bedst at anvende sparsomt.

Kokossukker for diabetikere

Det er i orden for mennesker med diabetes at bruge kokos palmesukker som sødemiddel, men de bør ikke behandle det anderledes end almindelig sukker. Det giver lige så mange kalorier og kulhydrater som almindeligt sukker: omkring 15 kalorier og 4 gram kulhydrater.