Havtornbær

Havtornebær dufter friske og søde, men smager til gengæld ret surt. De er helt vildt sunde, og du kan med fordel anvende dem i din madlavning.

Havtorn er rige på en masse vitaminer. Særligt C vitamin indeholder havtornbær mange af. Ét lille bær indeholder lige så mange c vitaminer som en hel appelsin!

Læs mere Skjul

Derudover indeholde havtorn bær også omega 7 fedtsyrer

Bær fra havtorn indeholder ca 15-25% omega 7. Derudover indeholder havtorne bær også masser af antioxidanter og omega 3, 6, og 9.

Havtorns historie

Havtorn er blevet brugt i mere end 12 århundreder i Kina mod en lang række lidelser og sygdomme. I dag bruges de meget i den ayurvediske praktik.

Hvad er havtorn?

Havtorn har mange anvendelsesområder på grund af sin protein byggende aminosyrer, B1, B2, K, C, A, E, vitaminer og folinsyre, over 60 antioxidanter, mindst 20 mineraler, og sunde fedtsyrer. Frugten er også fuld af carotenoider, xanthophyller, phenoler og flavanoider. En bombe af næringsstoffer!

Hvordan spiser jeg havtornebær?

Havtornebær har en frisk og let syrlig smag. Derfor egner de sig som en god modvægt til kød, i fløderetter og til sødt. Derudover kan du også sagtens bruge dem i disse følgende sammenhænge:

  • Smoothies 
  • Kager 
  • Som topping på morgenmadsprodukter 
  • Gryderetter 
  • Friske bær på yoghurt 
  • Snaps 
  • Marmelade 
  • Kompot 
  • Gele 
  • Flødesauce 
  • Fiskeretter 
  • Marinering(f. Eks. Af sild) 
  • Smørrebrød, som pynt 
  • Juice og saft 
  • Cremer 
  • Ansigtsmasker 
  • Sirup