Mærker

Havtornbær

Havtornebær dufter friske og søde, men smager til gengæld ret surt. De er helt vildt sunde, og du kan med fordel anvende dem i din madlavning.

Havtorn er rige på en masse vitaminer. Særligt C vitamin indeholder havtornbær mange af. Ét lille bær indeholder lige så mange c vitaminer som en hel appelsin!


Viser 1 til 1 af 1 (1 sider)

Havtornbær

Derudover indeholde havtorn bær også de gode omega 7 fedtsyrer. Omega 7 har en hormonel effekt og ved indtagelse, kan du reducere risikoen for type 2 diabetes, overvægt og åreforkalkning. Omega 7 kan sænke dine inflammationstal og virke afbalancerende på kropens kolesterolniveauer. 

Bær fra havtorn indeholder ca 15-25% omega 7. Derudover indeholder havtorne bær også masser af antioxidanter og omega 3, 6, og 9.

Havtorns historie

Havtorn er blevet brugt i mere end 12 århundreder i Kina mod en lang række lidelser og sygdomme. I dag bruges de meget i den ayurvediske praktik.

Hvad er havtorn?

Havtorn har mange anvendelsesområder på grund af sin protein byggende aminosyrer, B1, B2, K, C, A, E, vitaminer og folinsyre, over 60 antioxidanter, mindst 20 mineraler, og sunde fedtsyrer. Frugten er også fuld af carotenoider, xanthophyller, phenoler og flavanoider. En bombe af næringsstoffer!

Hvilke fordele er der ved havtorn bær?

Havtorns blade, bær og rødder kan anvendes på en masse forskellige måder. Se her en liste over nogle af de måder havtorn kan hjælpe dig.

  • Behandler gastrointestinale lidelser, herunder mavesår 
  • Hjælper mod gigt 
  • Fjerner udslæt på huden 
  • Helbreder infektioner 
  • Styrker synet 
  • Fremmer kolon sundhed 
  • Bidrager til en korrekt hjerne- og nervesystem funktion 
  • Reducerer inflammation i kroppen 
  • Styrker sindet 
  • Behandler astmatiske symptomer 
  • Sænker kolesteroltal 
  • Øger lymfecirkulation og immunitet 
  • Reducere sult(grundet omega 7) 
  • Forbedrer udseendet af hud og hår (grundet Omega’s) 
  • Neutraliserer frie radikaler i kroppen 
  • Bremser aldringsprocessen 
  • Støtter de indre organer 
  • Bedre sundhed af slimhinder som findes i fordøjelsessystemet og luftveje 
  • Øger den cellulære vitalitet

Mange af disse fordele ved havtorn er endnu ikke blevet bakket op af videnskaben, men undersøges stadig for dens helbredsfremmende virkninger.

Kan havtorn bruges direkte på huden?

Det kan det, og det virker effektivt på huden hvis du har forbrændinger, sår, rifter, og andre skader på huden. Det er især på grund af indholdet af omega 7, som er kendt for at kunne støtte væv og slimhinder. Havtornebær anvendes almindeligvis – og er nok mest kendt som værende et skønhedsgivende bær. Ved dagligt brug kan du holde dig ung og smuk indefra- som udefra, mens det nærer huden og kroppens væv.

Hvordan spiser jeg havtornebær?

Havtornebær har en frisk og let syrlig smag. Derfor egner de sig som en god modvægt til kød, i fløderetter og til sødt. Derudover kan du også sagtens bruge dem i disse følgende sammenhænge:

  • Smoothies 
  • Kager 
  • Som topping på morgenmadsprodukter 
  • Gryderetter 
  • Friske bær på yoghurt 
  • Snaps 
  • Marmelade 
  • Kompot 
  • Gele 
  • Flødesauce 
  • Fiskeretter 
  • Marinering(f. Eks. Af sild) 
  • Smørrebrød, som pynt 
  • Juice og saft 
  • Cremer 
  • Ansigtsmasker 
  • Sirup