B6-vitamin

Effektive kosttilskud.

B6-Vitamin er en fællesbetegnelse for de kemiske forbindelser pyridoxin, pyridoxal og pyridoxamin. Magert kød, fuldkornsprodukter, grønsager og mælk er de vigtigste kilder til B6-vitamin. 

Du har større behov for B6-vitamin i perioder, hvor du er syg eller skranter lidt, og hvis du er kvinde og bruger P-piller, kan du også have et ekstra behov for B6-vitamin.

Læs mere Skjul

B6-vitamin mangel 

Det er sjældent, at der opstår en mangel på B6-vitamin, men mangel kan naturligvis forekomme, især hvis man mangler B-vitaminer generelt.

Risikoen for B6 vitamin mangel øges ved f.eks. kemo- og strålebehandling samt hvis man indtager en ensidig og dårlig kost, hvorfor det ofte ses hos ældre, som ikke spiser varieret og desuden spiser for lidt. 

B6-vitamin mangel kan også opstå hos folk, som er på gentagne og ensidige slankekure. 

Østrogenholdige præventionsmidler menes også at sænke kroppens indhold af B6-vitamin ligesom alkoholikere kan have behov for tilskud af B6-vitamin. Desuden kan depression og nedtrykthed opstå ved B6-vitamin mangel.

Hvad er B6-vitamin vigtigt for?

Vitaminet er vigtigt for dannelsen af blod, for ens immunforsvar og som forebyggelse af nogle kredsløbssygsomme (f.eks. dannelse af blodpropper). 

B6 er et vigtigt vitamin for en sund graviditet, for at forebygge PMS, for kvinder med menstruation og er desuden et gavnligt vitamin i overgangsalderen. 

Tag vitaminer med omtanke 

Har du mistanke om, at du, eller nogen i din familie, har B6-vitamin mangel så tag et tilskud af vitamin B6, og hvis symptomerne fortsætter så husk at søge læge og få en snak med denne om, hvad årsagerne kan være.

Læs mere Skjul