Varmedunke

Varmebehandling til ømme muskler

Muskelsmerter og muskelømhed kan skyldes flere ting såsom træning og bestemte faktorer i arbejds- og fritidsforhold. 

Ømme muskler skyldes ofte en nedsat blodgennemstrømning til musklerne. Her kan varmebehandling være en fordelagtig behandling, da det kan øge blodtilstrømningen og derved få musklerne til at slappe af.

Hos Mecindo har vi varmedunke, som kan anvendes i forbindelse med varmebehandling af smerter og gener af ømme muskler. 

Læs mere Skjul

Varmebehandling

Smertefulde spændinger grundet forkert belastning eller kropsholdning, kan resultere i, at musklerne bliver hårde og blodgennemstrømningen reduceres. Her kan varmebehandling være en effektiv måde at afhjælpe årsagerne til smerte ved at løsne op for musklerne og øge blodgennemstrømningen.

Varmedunke kan anvendes til hurtig smertelindring af ømme muskler og led, samt til at opvarme senge eller barnevogne.

Varmen fra varmedunken kan ligeledes virke afspændende på muskler og led, samt lindre sportsskader. Derudover kan smerter eller ømhed i mave, lænd, ryg, nakke, skuldre samt fødder lindres.  

Kroniske eller tilbagevendende smerter drager ikke nødvendigvis nytte af behandling med varmedunk og bør tilses af læge.

Ømme muskler 

Ømme muskler er normalt efter at musklerne har været brugt meget eller på en måde, man ikke plejer, eksempelvis i forbindelse med træning. 

Muskelømhed i forbindelse med træning, vil forsvinde af sig selv indenfor en uges tid, men kan lindres igennem varmebehandling.

De ømme muskler skyldes ofte en nedsat blodgennemstrømning til muskler. Her kan varmebehandling øge blodtilstrømningen og få musklerne til at slappe af.

Hvad kan man gøre for at undgå ømme muskler? 

I forbindelse med træning, vil musklerne over tid blive bedre til at reparere sig selv, og ømheden efter træning vil blive mindre i omfang og varighed.

Nogle gode råd til at undgå ømme muskler er:

  • Udstrækning. Udstrækning opretholder bevægeligheden i musklerne, hvilket kan forebygge skader. 
  • Let træning efter hård træning. Dagen efter hård træning, kan det være en god idé at tage en rask gåtur. Dette kan nedsætte muskelømhed og muskelhævelser i forbindelse med træning. 
  • Varm op før træning. En god opvarmning er med til at dæmme op for, at der opstår betændelser i led, sener og muskler efter træning. Den bedste opvarmning er let aktivitet ved varme temperaturer.  
  • Varm ned efter træning. Gradvist at sænke intensiteten i slutningen af sit træningspas, kan være med til at reducere muskelømhed efter intensiv træning. 
  • Køl musklerne ned efter brug. Et koldt bad efter fx en løbetur kan hæmme udviklingen af betændelse i de muskler, der har været brug. 

Hvem er særligt udsat for muskelsmerter? 

  • Ensidigt arbejde, eksempelvis ved computer eller kasseapparat 
  • Stillestående arbejde med få, gentagende stillinger. 
  • Gentagne hurtige eller tungt belastede løft af armene 
  • Et psykisk stresset arbejdsmiljø  

Undgå ømme muskler

Bestemte faktorer i arbejds- og fritidsliv kan forårsage muskelsmerter – det kan være en fordel at imødekomme disse. Hvis man sidder på kontor, sørg da for at strække ud og stå lidt op i løbet af arbejdsdagen. 

Udstrækningsøvelser af de ømme muskler kan hos nogen afhjælpe smerten, samt forbedre smidigheden af musklerne.

Anvendelse af varmedunke

Når varmedunken er gjort klar med varmt vand, placeres den på det område som trænger til lindring eller varme. 

Kroppen skal helst være i en afslappet stilling, fx siddende eller liggende.

Det kan være nødvendigt at placere et håndklæde eller lignende mellem varmedunken og huden, for at undgå varmeskader på huden. Varmen skal ligeledes føles behagelig og må ikke hverken brænde eller gøre ondt.

Det er bedst at nøjes med varmebehandling fra 15-30 minutter ad gangen.