Tranebær

Hvad er de sundhedsmæssige fordele af tranebær? 

For så vidt angår sunde fødevarer går, er de øverst på listen på grund af deres høje indhold af næringsstoffer og antioxidanter og er ofte omtalt som en "super mad." 

For ikke at nævne, en halv kop tranebær indeholder kun 25 kalorier! 

Læs mere Skjul

Hvad er de sundhedsmæssige fordele af tranebær?

Når det kommer til sunde fødevarer, ligger tranebær højt oppe på listen på grund af dets høje indhold af næringsstoffer og antioxidanter. 

Endvidere er tranebær utroligt kaloriefattige, en halv kop bær indeholder kun 25 kalorier! 

Ernæringsmæssige fordeling af tranebær

Tranebær er en god kilde til C-vitamin, kostfibre og vitamin E.

Få mere tranebær i din kost

Tranebær er hjemmehørende i Nordamerika, og er opdrættet på cirka 40.000 hektar i hele det nordlige USA og Canada. Friske tranebær høstes i september og oktober, så falder er det bedste tidspunkt at få dem i sæsonen. De kan opbevares nedkølet i op til to måneder før brug, og kan også fryses til senere brug. Vælg bær der er faste at røre ved og uden rynker.

Tranebær kan også nydes tørret eller fra dåse, men pas på tilsat sukker. Kontroller ingrediens etiketten og sørg for, at produktet kun indeholder tranebær. Hvis du vælger at drikke tranebærsaft, er det ofte blandet med andre frugter og tilsatte sødestoffer. Kig efter saft med tranebær som den første ingrediens.

Flere tips til at nyde tranebær:

  • Lav en hjemmelavet trail mix med usaltede nødder, frø og tørrede tranebær.
  • Medtag en lille håndfuld frosne tranebær i en frugt smoothie.
  • Føj tørrede tranebær til din havregrød eller hele korn.
  • Smid tørrede eller friske tranebær i dine yndlings muffins eller cookie opskrift.
  • Medtag friske tranebær i en æble dessert for at give ekstra kick af smag.

Læs mere Skjul