Mærker

Soja proteinpulver

Læs mere Skjul

Viser 1 til 2

Soja proteinpulver

Hvad er soja protein?

Du har sikkert allerede stiftet bekendtskab med, at bælgfrugter er en god kilde til protein. Derfor bør det ikke komme som nogen overraskelse, at bælgplanter såsom soja kan forarbejdes til proteinpulver af meget høj kvalitet, lidt i stil med valle. Selv om valleprotein er populært, er det ikke for absolut alle. Veganere vælger ikke at bruge valle, og de fleste former for valle er uegnede til dem med mælkeprotein-allergi. Derfor kan soja protein være et levedygtigt alternativ og kan være til stor gavn for bodybuildere og sportsfolk.

  • Laktosefri
  • Vegansk

Hvor kommer soja protein fra?

Sojaprotein er et isolat fra soja bønnen, som er en bælgplante, der hører hjemme i den østlige del af Asien. soja bønner er blevet dyrket i århundreder som en billig proteinkilde, og i dag er udbredt i fødevareindustrien som en ingrediens og et godt tilsætningsstof. Typisk indeholder soja bønner 30% kulhydrat, 20% fedt og 36% protein. Den proces hvor soja protein laves fjerner man mængden af fedt og kulhydrater, så man udelukkende har den ønskede del af fødevaren tilbage.

Fordele ved soja protein

Soja proteiner er en “komplet” proteinkilde, hvilket betyder, at de indeholder alle de essentielle aminosyrer, som vi har brug for. Desuden er det også en hurtig optagelig proteinkilde i stil med valleprotein, hvilket gør soja protein ideelt som kosttilskud til efter træning. Undersøgelser har vist at effekten af soja protein ligger på niveau med valle protein. Soja protein kan derfor af gode grunde betragtes som et godt supplement til dem, som ikke ønsker at indtage valle. En yderligere egenskab ved soja protein er, at det har et højere indhold af antioxidanter set i forhold til andre proteinkilder. Dette mindsker blandt andet ømheden efter træning.

Bivirkninger ved soja protein

Hvad der formentlig er den største bekymring ved at spise soja protein er frygten for, at de phytoøstrogener, der er til stede, kan reducere testosteronniveauet hos mænd. Det er dog en generel konklusion blandt eksperter, at hverken sojaprodukter eller deres bestanddele vil kunne påvirke testosteronniveauet hos mænd. Ligesom med mælk kan folk være allergiske overfor soja. Disse mennesker bør holde sig væk fra soja protein og i stedet søge efter andre proteinkilder.