Kosttilskud

Vitaminer og mineraler er vigtige næringsstoffer, din krop har brug for i passende mængder for at fungere korrekt. De fleste mennesker vil få alle de næringsstoffer, de har brug for, ved at spise en varieret og afbalanceret kost. Bliv klogere på kosttilskud nederst på siden. 

Kundernes favoritter

viser 1873 til 1898 af 1898 (40 sider )

Hvad er kosttilskud?

En del produkter tilhører kategorien ”kosttilskud. Det gælder både de kendte vitamin- og mineraltilskud, men også tilskud bestående af f.eks. urter, fiskeolie og animalske ingredienser. Det vigtigste at huske på, når du tager kosttilskud er, at det er et tilskud til din kost. Husk, at et kosttilskud aldrig kan erstatte en sund og varieret kost. Du bør derfor også holde dig til de dagligt anbefalede doser, som står beskrevet på det enkelte produkt. Hvis du vælger at tage vitamin-og mineraltilskud, skal du nemlig være opmærksom på, at det at tage alt for mange eller tage dem alt for længe kan have skadelige virkninger. 


Hvilke kosttilskud skal man tage?

Det kommer helt an på dit behov, og derfor er der ikke et endegyldigt svar. Du kan dog vælge ud fra om du ønsker at supplere med vitaminer eller mineraler, hvis din kost ikke altid er lige varieret, eller hvis du har været syg, er ung, gravid eller ældre.


Kosttilskud til ældre

Ældre har især godt af at tilføre ekstra kalk/calcium til kroppen, da det bl.a. indgår i knoglernes opbygning og vedligeholdelse. Sammen med calcium er D-vitamin et optimalt vitamin at tage. D-vitamin bidrager, som tidligere nævnt, til en normal optagelse og udnyttelse af calcium. Normalt får vi D-vitamin fra solens stråler, men i perioder hvor solen ikke er fremme, eller hvor vi ikke er meget ude, må vi tilføre D-vitamin ad en anden vej. Hvis du ønsker calcium og D-vitamin i ét og samme produkt, kan du f.eks. vælge UniKalk Plus Calcium + D-vitamin


Kosttilskud til gravide

Er du gravid eller går du med planer om at blive det snart? Så er det en god idé, at du ved hvilke vitaminer og mineraler du bør tage, men også hvilke du skal undgå i for store mængder. 

Allerede inden du bliver gravid er det vigtigt at tage vitaminet folat – også kaldet folsyre, folinsyre og folin. 

Folinsyre er et B-vitamin og bidrager til dannelsen af fosteret og anbefales gravide at tage det allerede fra graviditetens planlægning og 12 uger ind i graviditeten. 

Gravide skal sørge for at tilføre kroppen alle de essentielle vitaminer, mineraler og sporstoffer, så både mor og barn ikke kommer til at mangle. 

Som gravid bør du ikke indtage store mængder A-vitamin, da det kan skade barnet. Der sker intet ved at tilføre kroppen A-vitamin gennem din daglige kost, men at tage ekstra A-vitamin som kosttilskud er ikke nødvendigt. 

Hvis du gerne vil have et kosttilskud som indeholder alle essentielle vitaminer og mineraler, som en gravid behøver, kan du vælge et kosttilskud sammensat specielt til gravide. Nogle af kosttilskuddene til gravide er: 


Kosttilskud til fysisk aktive personer

Uanset om du løber, styrketræner, cykler eller noget fjerde, kan du uden tvivl have gavn af et kosttilskud. Det kan være et kosttilskud som proteinpulver eller visse vitaminer og mineraler, men hvilket bør du vælge og hvad gør et kosttilskud egentligt i forbindelse med fysisk aktivitet?

Et omega-3 kosttilskud indeholder fedtsyrerne EPA og DHA, som i rette mængde bidrager til en normal hjertefunktion. Hjertet arbejder intensivt når du træner og derfor har det behov for de bedste betingelser.

Mineralet magnesium har flere fordelagtige egenskaber i forbindelse med sport og motion. Magnesium bidrager nemlig bl.a. til at mindske træthed og udmattelse, til en normal muskelfunktion og til at vedligeholde normale knogler. Mange oplever muskelkramper efter træning og kan derfor have gavn af et tilskud med magnesium.

Det nye kosttilskud ”MoveFlex Collagen” fra danske Biosym understøtter dine led, knogler, brusk og bindevæv – alt sammen dele af kroppen som arbejder og belastes i forbindelse med fysisk aktivitet. Collagen findes naturligt i kroppen og bruges til dannelsen af sener, knogler og hud. Desværre falder dannelsen af kollagen med alderen, og derfor kan MoveFlex være et godt valg til dig der er lidt oppe i årene og som ønsker at give hele kroppen de bedste betingelser for at klare de hårde strabadser.


Kosttilskud til børn

Som udgangspunkt er det vigtigt at dit barn får en sund og varieret kost. Det er nemlig gennem kosten vi tilfører kroppen vitaminer og mineraler, men hvis dit barn enten er kræsen, veganer eller andet, kan det være nødvendigt at give barnet et kosttilskud. Det er også vigtigt at give dit barn D-vitamin dagligt indtil det er 2 år. Vælg D-dråber som kan gives til barnet allerede fra 2. uge. Grunden til at D-vitamin er så vigtigt er, at det bidrager til normale knogler, tænder, immunforsvaret og blodets calciumindhold.

De fleste vitamin og mineralkosttilskud skal først gives fra barnet er fyldt 3-4 år. De fleste børn kan på dette tidspunkt stadig ikke sluge piller/tabletter og derfor findes der flere forskellige tyggetabletter med skøn frugtsmag. 


Hvad er vitaminer?

Der er to typer af vitaminer: Fedtopløselige og vandopløselige. Der er stor forskel på hvordan de optages i kroppen og om det er muligt at indtage for meget af de forskellige vitaminer. Alt dette kan du blive meget klogere på herunder.

Fedtopløselige vitaminer: Fedtopløselige vitaminer findes hovedsageligt i fedtholdige fødevarer, såsom animalske fedtstoffer, herunder smør og svinefedt, vegetabilske olier, mejeriprodukter, lever og fede fisk.

Mens din krop har brug for disse vitaminer hver dag for at arbejde ordentligt, behøver du ikke at spise fødevarer, der indeholder dem, hver dag.

Dette er fordi din krop gemmer disse vitaminer i din lever og fedtvæv til fremtidig brug. Disse lagere kan bygges op, så de er der, når du har brug for dem. Men hvis du har meget mere end du har brug for, kan fedtopløselige vitaminer være skadelige.

Fedtopløselige vitaminer er:

  • A-vitamin (betacaroten)
    Vitamin A bidrager bl.a. til en normal omsætning af jern, normale slimhinder, en normal hud samt en normalt syn.
  • D-vitamin
    Vitamin D bidrager bl.a. til en normal optagelse og udnyttelse af både calcium og fosfor. Derudover bidrager D-vitamin også til et normalt indhold af calcium i blodet, vedligeholdelse af normalt knogler og en normal muskelfunktion. D-vitamin får vi primært tilført gennem solens stråler, men i de mørke måneder kan et tilskud være optimalt.
  • E-vitamin
    Vitamin E bidrager til at beskytte kroppens celler mod oxidativt stress.
  • K-vitamin
    Vitamin K bidrager til en normal størkning af blodet samt til at vedligeholde normale knogler. 

Vandopløselige vitaminer: Vandopløselige vitaminer bliver ikke lagret i kroppen, så du skal have dem oftere. Hvis du har mere end du har brug for, skiller din krop sig af med de ekstra vitaminer gennem urinen. Da kroppen ikke lagrer vandopløselige vitaminer, er disse vitaminer generelt ikke skadelige. Men det betyder ikke, at alle store mængder nødvendigvis er uskadelige.

Vandopløselige vitaminer findes i frugt, grøntsager og korn. I modsætning til fedtopløselige vitaminer, kan de blive ødelagt af varme eller ved at blive udsat for luft. De kan også være tabt i det vand, der anvendes til madlavning. Det betyder, at ved tilberedning af mad, især kogning, mister vi mange af disse vitaminer. Den bedste måde at holde på så mange af de vandopløselige vitaminer som muligt, er at dampe eller grille fødevarer, snarere end at koge dem.

Vandopløselige vitaminer er:

  • B-vitamin
    Der findes ikke kun ét B-vitamin, men flere. Det gælder vitaminerne B1 (thiamin), B2 (riboflavin), B5 (pantotensyre), B6, B8 (biotin), B9 (folat) og B12 (kobalamin). Da der findes så mange B-vitaminer, bidrager de også til et væld af kroppens vigtige funktioner. 
  • C-vitamin
    Vitamin C bidrager bl.a. til at vedligeholde immunforsvarets normale funktion under og efter intensiv fysisk træning, en normal dannelse af collagen, et normalt energistofskifte, en normal psykologisk funktion samt en normalt fungerende immunforsvar.
  • Folinsyre (folat, folin, folsyre)
    Folinsyre har mange navne, men som kosttilskud anvendes folat oftest. Folat bidrager bl.a. til vævsvæksten hos den gravide kvinde, en normal bloddannelse og en normal omsætning af homocystein. 


Hvad er mineraler?

Mineraler er nødvendige for tre hovedårsager: Opbygning af stærke knogler og tænder, kontrol af kropsvæsker i og uden for cellerne og omdannelse af den mad, du spiser, til energi. Mineraler findes i fødevarer såsom kød, korn (herunder kornprodukter såsom brød), fisk, mælk og mejeriprodukter grøntsager og frugt. Mineralerne og deres egenskaber er:

  • Calcium (kalk)
    Calcium, også kaldet kalk, bidrager til mange af kroppens funktioner. Det er bl.a. calcium der bidrager til en normal størkning af blodet, et normalt energistofskifte, en normal muskelfunktion samt vedligeholdelse af tænder og knogler. 
  • Jern
    Jern bidrager bl.a. til en normal kognitiv funktion, en normal dannelse af røde blodlegemer og hæmoglobin, samt til at mindske træthed og udmattelse.
  • Selen
    Mineralet selen bidrager bl.a. til en normal dannelse af sædceller. Derfor finder du også selen i mange kosttilskud til mænd. Derudover bidrager selen også til at vedligeholde et normalt hår, normale negle og immunsystemets normale funktion. 
  • Zink
    Zink bidrager til en normal omsætning af kulhydrater som optages gennem kosten. Zink bidrager også til en normal kognitiv funktion, en normal dna-syntese og en normal frugtbarhed og reproduktion. Zink findes derfor altid i kosttilskud son omhandler graviditet og det at få børn. 
  • Magnesium
    Du kender helt sikkert til magnesium. Magnesium anvendes ofte i forbindelse med sport og træning, da mineralet bidrager til at mindske træthed og udmattelse, nervesystemets normale funktion samt en normal muskelfunktion. Derfor kan du også anvende magnesium hvis dine ben kramper eller føles stive. 


Hvad er sporstoffer?

Sporstoffer er også essentielle næringsstoffer, din krop har brug for, for at fungere ordentligt, men i meget mindre mængder end vitaminer og mineraler. Sporstoffer er fundet i små mængder i en række fødevarer, såsom kød, fisk, korn, mælk og mejeriprodukter, grøntsager og nødder. Eksempler på sporstoffer er jod og fluor.

Jod bidrager bl.a. til en normal kognitiv funktion, nervesystemets normale funktion, til at vedligeholde en normal hud samt til en normal produktion af skjoldbruskkirtelhormoner/en normal skjoldbruskkirtelfunktion. 


Køb de bedste kosttilskud på mecindo.dk

Hos Mecindo.dk fører vi et enormt udvalg af kosttilskud i et utal af varianter og fra mange producenter. Her på siden finder du både kosttilskud fra kendte mærker som Eye Q, Berrocca og A.Vogel såvel som en række mindre kendte, men ganske prisstærke mærker.

Nogle af de meget populære kosttilskud er:

På mecindo.dk kan du købe alt inden for håndkøbsmedicin, helsekost, kosttilskud og personlig pleje. Vi har et bredt udvalg i hver kategori, så du finder nemt det du leder efter. Gå på opdagelse i vores sortiment og vælg de produkter du kan bruge. Når du bestiller får du dine varer leveret inden for kun 2-4 hverdage.

Har du spørgsmål til et produkt eller din ordre, er du altid velkommen til at kontakte mecindo kundeservice. Vi kan kontaktes via kontaktformularen, mail eller telefon. Du kan kontakte os på telefon og mail. Du kan forvente at få svar på din henvendelse i løbet af kun 24 timer i hverdagene. 

Læs mere Skjul