Gryn og flager

til bagning & morgenmad

Korn & flager – i denne kategori kan du finde alverdens typer sunde gryn og flager du både kan bruge til morgenmaden men især også kan bruge fordelagtigt i dit hjemmebag, for at give lidt ekstra smag og nyde godt af de sunde fibre.


Viser 1 til 17 af 17 (1 sider)

Gryn og flager

Korn og flager kan være mange ting. Se herunder en liste over hvilke typer af gryn og flager der findes: 

  • Byggryn 
  • Bygflager 
  • Havregryn (grov- eller finvalsede) 
  • Havreflager 
  • Hvedeflager 
  • Rugflager 
  • Fuldkornscouscous 
  • Fuldkornsbulgur 

Byg

Byg er et af de kornprodukter med det højeste kostfiberindhold, med ca. 9,5 gram kostfibre per 100 gram. Byggryn og bygflager kan nemt bruges i bagværk, grød, supper og salater, og giver retterne en nøddeagtig twist.

Havre

Havregryn og havreflager bliver oftest brugt som morgenmadsprodukt, men havre gør sig også rigtig godt i bagværk. Prøv at erstatte lidt af melet i en brødopskrift med havregryn eller havreflager, eller bruge det til muffins, pandekager og bland-selv mysli.

Findes der for at opnå den styrke og energi der skal til, for at du kan klare dig gennem en hektisk formiddags tidsplan end med en dampende skål med frisk kogt havregrød?

Havre høstes i efteråret, men er til rådighed hele året, og kan tilføje ekstra næring til en række sunde retter.

Havre, er videnskabeligt kendt som Avena sativa, en hårdfør korn stand der kan modstå de fleste dårlige jordbundsforhold, hvor andre afgrøder ikke er i stand til at trives. Havre får en del af deres karakteristiske smag fra riste processen, de gennemgår efter at være blevet høstet og renset. Selvom havren derefter afskalles, fratager denne proces ikke deres klid og kim og bevarer deres koncentrerede kilde til fiber og næringsstoffer.

1. Forhindrer hjertekarsygdomme

De antioxidanter som er til stede i havre er til gavn for hjertesygdomme og kostfibre hjælper med at sænke dårlige kolesterol (LDL) uden at påvirke det gode kolesterol (HDL). Havre indeholder også vegetabilske lignaner, især enterolactone, som beskytter mod hjertesygdomme. Således kan havre medvirke til at reducere dit kolesteroltal og holde dit hjerte sundt.

2. Forhindrer forstoppelse

Havre er en rig kilde til fiber, både opløselige og uopløselige, som hjælper med at regulere afføring og dermed forhindrer forstoppelse.

3. Kontrollerer blodsukker

Da havre hjælper med at stabilisere blodsukkeret og reducerer risikoen for type-2-diabetes, bør diabetikere indtage havre regelmæssigt. Det høje indhold af fiber og komplekse kulhydrater bremser omdannelsen af fødevaren til simple sukkerarter, og beta-glucan forsinker faldet i blodsukkeret før måltider og bremser stigningen efter et måltid.

4. Reducerer risiko for kræft

Lignan, den samme forbindelse, som hjælper med at forhindre hjertekarsygdomme også hjælper med at reducere risikoen for hormon-relaterede kræftformer som bryst-, prostata- og ovariecancer.

5. Reducerer hypertension

Hvis du lider af forhøjet blodtryk, vil en daglig dosis af havre bidrage til at bekæmpe dette problem, og til gengæld give en lavere risiko for forhøjet blodtryk.

6. Rig kilde til magnesium

Havre er også en rig kilde til magnesium, som er nøglen til enzym-funktion og energiproduktion, og hjælper med at forhindre hjerteanfald og slagtilfælde. De høje niveauer af magnesium nærer kroppens korrekte anvendelse af glucose og insulin sekretion.

7. Støtter vægttab

Havre er et lavt kalorieindhold fødevarer, som forsinker fordøjelsen og gør du føler dig mæt længere. Således reducerer din trang til at overspise og hjælpe dig med at smide et par kilo..

8. Forstærker immunrespons på sygdom

Den unikke fiber i havregrød kaldet beta-gluten har vist sig at hjælpe rejser neutrofillere til stedet for en infektion hurtigere, og det øger også deres evne til at fjerne de bakterier, de finder der.

9. Beskytter huden

Havre er blevet anvendt som et beroligende middel til at lindre kløe og irritation og giver samtidig en række fordele for huden. Havregryn er i stand til at normalisere hudens pH-værdi. Det hjælper og fugter og blødgør huden.

Er der nogle krav for fuldkornsgryn og -flager ?

Krav til fuldkornsindhold i fuldkornsgryn og -flager er 100 % fuldkorn regnet på produktets tørstof (% TS).*

Kig efter det orange fuldkornslogo når du handler, så er du sikker på at få fuldkornsgryn og -flager med hjem. Øvrige krav til fuldkornslogomærkede gryn og flager: indhold af kostfiber = mindst 6 g/100g.

Gryn & Flager på Mecindo

Her på siden kan du finde et stort udvalg af forskellige typer gryn & flager til den sunde morgenmad. Vi har alt fra de helt basale havregryn & flager til spelt flager.

Find dine foretrukne gryn & flager, og brug dem i madlavningen, til bagning og til en sund morgenmad.