Arm- & mavestøtte

Støtte til arm- og mave

Arm-og mavestøtteprodukter, såsom støttebælter og kulde/varme behandlinger, kan anvendes til at forebygge og lindre smerter og gener i blandt andet ankel, knæ, albue, lænd, ryg, skulder og nakke. 

Gener og smerter kan opstå som følge af forkert kropsholdning, tunge løft, forkerte eller for ensartede bevægelser, sportsrelaterede skader og andet. 

Hos Mecindo har vi forskellige produkter til lindring og forebyggelse af smerter i forbindelse med sportsskader, muskelsmerter samt kropsholdningsrelaterede gener. 

Læs mere Skjul

Arm- & Mavestøtte 

Arm- og mavestøtteprodukter kan anvendes til at forebygge og lindre smerter som følge af forkert kropsholdning, muskelsmerter samt sportsskader.

Støtte efter skader 

I forbindelse med sportsskader og ømme muskler, kan varmebehandling have en fordelagtig effekt, da det kan øge blodtilstrømningen og derved få musklerne til at slappe af. 

Varme bruges generelt til afspænding og kan bruges til at stimulere heling af væv efter den akutte fase er overstået. Dette kan eksempelvis være ved spændte muskler, stive led og muskler, samt til lokal opvarmning af muskler som skal masseres.

Kuldebehandling kan bruges til alle akutte skader, hvor der er risiko for en blødning inde i vævet. Dette kan eksempelvis være ved forstuvninger og forvridninger af led, samt ved slag eller stød mod muskulaturen. 

Hvad kan man gøre for at undgå ømme muskler? 

I forbindelse med træning, vil musklerne over tid blive bedre til at reparere sig selv, og ømheden efter træning vil blive mindre i både omfang og varighed. 

Nogle gode råd til at undgå ømme muskler er: 

  • Udstrækning af musklerne opretholder bevægelselighed og forebygger skader. 
  • Dagen efter hård træning kan det være en god idé at følge op med en let træning, såsom en gåtur. Det kan nedsætte muskelømhed og muskelhævelser i forbindelse med træning. 
  • En god opvarmning dæmmer op for, at der opstår betændelser i led, sener og muskler efter træning. 
  • Gradvist at sænke intensiteten i slutningen af træningen kan reducere muskelømhed efter intensiv træning. 
  • At køle musklerne ned efter brug kan hæmme udviklingen af betændelse af musklerne.  

Smerter i nakke og skulder 

Nakke- og skuldersmerter kan opstå pludseligt eller gradvist. Det sker ofte på grund af uheldige sidde-, løfte-, stå- og liggestillinger. 

Deruodver kan dårlig kropsholdning have indflydelse på, om man får smerter i nakke og skulder.

Hvad kan man gøre for at undgå smerter i nakke og skulder? 

Det er vigtigt at være opmærksom på sin kropsholdning. Brystet bør skydes frem, hagen sænkes og skuldrene være afslappede. 

Hvis man sidder meget ned, fx ved computer, bør skærmen være på linje med tastaturet, så du ikke drejer hovedet for at se på skærmen. Derudover skal begge fødder være placeret i gulvet, ryggen skal være ret og man skal sidde godt tilbage i stolen, eventuelt med en pude til at støtte lænden.

Det er også en god idé at foretage udspændingsøvelser, skifte stilling og holde pauser hyppigt, mens man arbejder.

Øvelser til at forebygge og lindre skulder- og nakkegener

Skulderrulning – fingerspidserne på højre hånd placeres på højre skulder, og fingerspidserne på venstre hånd placeret på venstre skulder. Albuerne føres sammen ved brystet og løftes samlet op til ansigtet. Albuerne holdes lidt fra hinanden og føres derefter længere op og ud til siderne. 

Herefter rotéres der 3-8 gange i hver retning, med så store bevægelser som er muligt uden at spænde for meget. 

Hovedrulning – Se ned mod venstre. Rul herefter hovedet roligt i en halvcirkel mod højre, mens blikket holdes fikseret nedad. Rul da roligt bagover, så du får en hel cirkel. 

Rul derefter den modsatte vej og gentag 3-8 gange i hver retning.

Korrekt kropsholdning 

  • Når du sidder bør dine fodsåler være fladt på gulvet, ryggen bør være lige og dine skuldre nede og tilbage.  
  • Når du står bør dine knæ være let bøjede og dine mavemuskler løse, så du kan trække vejret.  
  • Når du går bør hals og hoved holdes oprejst.  
  • Når du sover er den bedste stilling på siden med dit knæ bøjet – så holdes ryggen lige 
  • Når du kører bør du være rettet op. Undgå at læne dig tilbage mod sædet eller holde dit hoved på nakkestøtten. Juster desuden sædet, så penalerne nås, uden at du behøver at læne dig forover.  

Smerter i lænden

  • Swedish Posture lændebælte er et stabiliserende bælte, som støtter den nedre del af ryggen. Bæltet er velegnet til fysisk krævende arbejde eller til at gå og stå op i længere tid. Bæltet giver støtte til ryggen og modvirker uhensigtsmæssige holdninger som kan give smerter og rygproblemer.  

Mavestøtte ved graviditet 

Et graviditetsbælte kan være velegnet til at give støtte, så man undgår de ryg- og hoftesmerter, der kan dukke op i løbet af graviditeten. 

Det kan være en særlig god idé at bruge et graviditetsbælte hvis du står meget op, har taget meget på eller venter mere end én baby. 

Derudover kan det være en god idé at anvende bæltet i forbindelse med motion – alene fornemmelsen af ekstra støtte kan give dig mere lyst til at røre dig.

Vær desuden opmærksom på kropsholdningen under graviditeten – det kan forhindre smerter og gener. Undgå at falde sammen med foroverbøjede skuldre og husk at rette dig op, også når du sidder i en stol.