Hvidløg

I folkemedicinen er det blevet fortalt at hvidløg kan helbrede næsten alt fra  almindelig forkølelse og influenza til pest! Nogle af de gamle historier om at hvidløg har helbredende egenskaber har tvivlsom gyldighed, men mange af dens påståede sundhedsmæssige fordele er blevet bakket op af moderne videnskabelig forskning.
Der er to primære medicinske ingredienser, der giver hvidløg sundhedsmæssige fordele: allicin og diallyl sulfider. Hvidløgs forskellige sundhedsmæssige fordele har længe været hævdet og den "stinkende rose" behandling har været brugt i udstrakt grad i urtemedicin (fytoterapi) gennem århundrederne.
Men mange af de påståede anvendelsesmuligheder er uprøvede, er der visse meget positive effekter af hvidløg, der nu er bredt accepteret som fakta. Blandt de mest interessante anvendelsesmuligheder er muligheden for, at hvidløg kan være i stand til at hjælpe nogle mennesker med at sænke deres blodtryk og kolesterol niveaue.


Viser 1 til 12 af 12 (1 sider)

Hvidløg

I folkemedicinen er det blevet fortalt at hvidløg kan helbrede næsten alt fra almindelig forkølelse og influenza til pest!

Nogle af de gamle historier om at hvidløg har helbredende egenskaber har tvivlsom gyldighed, men mange af de påståede sundhedsmæssige fordele er blevet bevist af moderne videnskabelig forskning. Der er to primære medicinske ingredienser, der giver hvidløg sundhedsmæssige fordele: allicin og diallyl sulfider.

Hvidløgs sundhedsmæssige fordele

Hvidløg er en svovlholdig forbindelse og generelt  gælder der at en stærkere smag fed har mere svovlindhold og dermed mere potential medicinsk værdi. Nogle mennesker har foreslået, at økologisk dyrket hvidløg tenderer mod et højere svovlindhold niveau og dermed større gavn for sundheden.

Hvidløgs forskellige sundhedsmæssige fordele har længe været hævdet og den "stinkende rose" behandling har været brugt i udstrakt grad i urtemedicin (fytoterapi) gennem århundrederne. Men mange af de påstande er bedst uprøvede, men der er nogle meget positive sundhedsmæssige fordele ved hvidlød, der nu er bredt accepteret. Blandt de mest interessante anvendelsesmuligheder, at hvidløg muligvis kan være i stand til at hjælpe nogle mennesker i sænke deres blodtryks og kolesterol niveauer.

Moderne videnskab har vist, at hvidløg er et kraftfuld naturligt antibiotikum, omend bredspektret snarere end målrettet, da bakterier i kroppen synes ikke at udvikle resistens over for hvidløg, som de gør for mange moderne farmaceutiske antibiotika. Det betyder, at dens positive sundhedsmæssige fordele kan fortsætte over tid snarere end at hjælpe til at yngle antibiotikaresistente "superbugs".

Nogle undersøgelser har også vist, at hvidløg - især alderen hvidløg - kan have en kraftfuld antioxidant effekt. Antioxidanter kan hjælpe med at beskytte kroppen mod skadelige frie radikaler. Der er påstande om, at gærede sorte Hvidløg indeholder endnu højere antioxidant niveauer end normale fed.

Folk, der ønsker de påståede sundhedsmæssige fordele uden smagen af hvidløg, foretrækker måske at tage hvidløg kosttilskud. Disse piller og kapsler har alle de gode fordele ved hvidløg, uden bivirkning af hvidløgs ånde.

Dosering

Så hvor meget hvidløg skal du spise eller på anden måde forbruge for at maksimere de sundhedsmæssige fordele? Det er svært at sige - meget af den forskning er stadig spredte og forskellige mennesker har forskellige behov og tolerancer.

Men en World Health Organization (WHO) monografi siger:

Medmindre andet er angivet, gennemsnitlige daglige dosis er som følger (7): frisk hvidløg, 2-5g; tørret pulver, 0,4-1,2 g; olie, 2-5mg; ekstrakt, 300-1000mg (som fast materiale). Andre præparater bør svare til 4-12mg af alliin eller omkring 2-5mg af allicin).

Advarsel

Hvidløg er et vidunderlig supplement for mange mennesker, men den såkaldte "hvidløgs kur" er ingen erstatning for det grundlæggende: fornuftige kostvaner og passende motion. Hvidløg skal ses som en del af en sund livsstil - ikke som et alternativ til det. Du bør altid konsultere din læge først om din sundhedsmæssige tilstand.