Fakta om forhøjet blodtryk

Tag ansvar for dit eget blodtryk, med forebyggelse og kontrol

Forhøjet blodtryk – dræber langsomt!

Er du en af de 250.000 danskere der har forhøjet blodtryk uden at vide det? Forhøjet blodtryk er ikke i sig selv en sygdom, men en risikofaktor for, at du kan udvikle blodpropper, hjerneblødning og hjerteinfarkt. Da et forhøjet blodtryk slider på hjertet og karrene, uanset om du mærker det eller ej.

Hvad er et forhøjet blodtryk og er der symptomer?

Et blodtryk består af to tal. Det første tal er det systoliske blodtryk. Det er trykket, der opstår i pulsårerne, mens hjertet trækker sig sammen og presser blodet ud i kroppen. Det andet tal er det diastoliske blodtryk. Det er det tryk, der er i pulsårerne, mens hjertet afslappes mellem to slag og fyldes med blod. Et forhøjet blodtryk kaldes i fagsprog for hypertension. Blodtrykket er forhøjet, når det ved gentagne målinger er 140/90 mmHg eller derover. Ved målinger i hjemmet er blodtrykket forhøjet, når gentagne målinger ligger på 135/85 mmHg eller derover.

I situationer hvor man er udsat for stres, kan blodtrykket komme op på 220/120 mmHg og her er man i højrisiko for følgeskader som fx hjerneblødning. Ved høje blodtryk, kan man opleve svimmelhed og hovedpine. Mange har dog forhøjet blodtryk uden at have nogen form for symptomer. Det er derfor vigtigt jævnligt at holde øje med sit blodtryk og lytte til de små signaler kroppen giver en.

Mecindo forhandler Omron M3 Blodtryksmåler, som er et klinisk valideret og fuldautomatisk måleapparat, der er udviklet til hurtigt og præcist at kunne måle af blodtryk og puls. Den brugervenlige skærm angiver blodtryk, puls, dato og klokkeslæt og gør det nemt og sikkert at fortage enkeltmålinger.

Hvordan kan du reducere blodtrykket?

For at nedsætte risikoen for at udvikle hjerte- kar-sygdom bør så mange af risikofaktorerne fjernes eller begrænses.

En sund kost er vigtig for alle, og det er især vigtigt, hvis du har forhøjet blodtryk. Livsstilsændringer, der forebygger, omtales ofte som KRAM faktorerne; for kostomlægning, for rygestop, A for alkoholbegrænsning og for motion. Belønningen ved at følge disse, er ikke kun udsigten til et længere liv, men også forbedret livskvalitet. Da det er mindst lige så vigtigt med en sund kost, regelmæssig motion, samt at undgå rygning og for højt saltindtag.

Hvis du har mistanke om, at du har for højt blodtryk skal du kontakte din læge, og denne vil efter gentagne målinger over en periode, kunne diagnosticere om du er i risikogruppen og sætte dig i den rette medicinske behandling.

 

Hvornår har du øget risiko for Hjerte-kar-sygdomme

Hvis du er overvægtig er det i sig selv, en betydelig risikofaktor for hjerte-kar-sygdom. Vægten har direkte indvirkning på blodtrykket, da det øger belastningen på hjertet.

Hvis du er ryger forkalker de små blodkar rundt om hjertet og de bliver mindre, hvilket gør det svært for ilten at nå hjertet og øger risikoen for at få blodpropper.

Hvis du har et overforbrug af alkohol på over 14 genstande om ugen. Kvinder skal holde sig under 7 genstande om ugen, og aldrig over 5 genstande ved samme lejlighed.

Hvis du ikke dyrker motion og er fysisk aktiv. Daglig motion og fysisk aktivitet reducerer risikoen for hjerte-karsygdomme og øger desuden trivslen hos de fleste.

 

Cand. mag. og sygeplejerske Helle Nybye