E vitamin

E Vitamin er det samlede navn for stofferne tokoferol og tokotrienol. Der findes otte former af disse stoffer.

Den form af E Vitamin der indtages med kosten er typen alfa-tokofero. 

De vigtigste kilder til E-vitaminer er fedtstoffer, kornprodukter, æg, ost og mælk.

Hvorfor skal du tage E Vitamin kosttilskud?

Et E Vitamin kosttilskud er relevant såfremt man ikke gennem sin kost får tilstrækkelige mængder E Vitaminer.

E-vitamin mangel ses som regel kun hos personer, der har nedsat optagelse af fedt fra tarmen, ved lægemidler som hæmmer fedtoptagelsen, for tidligt fødte børn og folk med arvelige sygdomme i de røde blodlegemer.

Læs mere Skjul

Hvad er E Vitamin?

E vitamin er det samlede navn for stofferne tokoferol og tokotrienol. Der findes otte former af disse stoffer. 

Den form af E Vitamin der indtages med kosten er typen alfa-tokofero. 

Den vigtigst kilder til E vitaminer er fedtstoffer, kornprodukter, æg, ost og mælk.

Hvorfor skal du tage E-Vitamin kosttilskud?

Et E Vitamin kosttilskud er relevant såfremt man ikke gennem sin kost får tilstrækkelige mængder E Vitaminer. 

E-Vitamin mangel ses som regel kun hos personer, der har nedsat optagelse af fedt fra tarmen, ved lægemidler som hæmmer fedtoptagelsen, for tidligt fødte børn og folk med arvelige sygdomme i de røde blodlegemer. 

Spædbørn, der ernæres ved mælkeerstatning uden indhold af E vitamin, risikerer mangelsymptomer, og et E Vitamin kostiltskud kan her være nyttigt, såfremt ens læge anbefaler det.

Bivirkninger og sikkerhed ved E-Vitaminer

Overskrid ikke den anbefalede dosis. E Vitaminer er fedtopløselige og overskydende vitaminer kan dermed ikke klares ved vandladning, men ved galde. 

Tager du mere end et gram E vitamin om dagen, kan du eventuelt få hovedpine og symptomer i mave-tarmkanalen, men det ses dog kun sjældent. 

Læs mere Skjul