D-vitamin

Vidste du, at solen er vores primære kilde til D-vitamin? Derfor er det vigtigt, at vi i Norden supplerer med et D-vitamintilskud i de mørke måneder, hvor vi ikke får samme mængde sol på huden som om sommeren. Læs mere og bliv klogere på D-vitaminet her på siden. Du finder et væld af D-vitaminer på Mecindo.dk.

Læs mere Skjul

Kundernes favoritter

Hvad er D-vitamin?

D-vitamin, også kaldet calciferol, er betegnelsen for en gruppe vitaminer, som forbedrer kroppens absorption af jern, zink, magnesium, calcium og fosfat. Calcium og fosfat anvendes især i opbygning og vedligeholdelse af tænder og knogler. D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, hvilket betyder, at det opløses i fedt under fordøjelsen. Fedtopløselige vitaminer er afhængige af en fedtholdig kost, da en kost med et meget lavt fedtindhold, nedsætter optagelsen af denne type vitaminer. 
Den vigtigste kilde til D-vitamin er sollys, hvorfra også den vigtigste af D-vitaminerne, D3-vitamin, optages. Visse former for mad, primært meget fed fisk, indeholder D-vitamin, men den primære kilde er sollys. D-vitaminmangel kan resultere i calciummangel i knoglerne.

D-vitamin kosttilskud

I Norden har vi en lang periode med mørke, og dermed mindre sol. Eftersom solen er vores primære kilde til D-vitamin, er vi nødt til at supplere med et D-vitamintilskud i vintermånederne. Heldigvis er hjælpen nær, da du finder et stort udvalg af D-vitamin kosttilskud på her på Mecindo.dk.
Vælg mellem D-vitamin i form af kapsler, tabletter, spray og dråber. Når der er så mange varianter at vælge mellem, er det nemmere for dig at vælge et D-vitamintilskud der passer til dig. Hvis du ikke bryder dig om at sluge tabletter eller kapsler, er D-vitamin som spray eller dråber det rette valg til dig. 

Multivitaminer med D-vitamin, torskelevertran eller dedikeret D-vitaminkosttilskud kan spare kroppen for de ubehagelige symptomer, der kan opstå ved D-vitamin mangel. Gennem et dagligt indtag af multivitaminer, får du også dækket kroppens behov for D-vitamin samtidig med behovet for alle andre essentielle vitaminer og mineraler dækkes. 

Baby og D-vitamin

I Danmark anbefales det af Sundhedsstyrelsen, at babyer fra 2 uger frem til 2 år får et dagligt tilskud af D-vitamin hele året rundt. En baby opholder sig ikke i solen, spiser ikke D-vitaminholdig kost og da modermælken heller ikke indeholder tilstrækkeligt med D-vitamin, er D-vitaminer i dråbeform nødvendige for at undgå D-vitaminmangel hos babyer. 

D-vitamin i mad

D-vitamin findes primært i fødevarerne: 

  • Fede fisk
  • Ost
  • Æg

Mængden af D-vitamin varierer meget i de forskellige fødevarer. F.eks. indeholder 100 gram laks 30 mcg D-vitamin. Æg indeholder 2 mcg pr. 100 gram og Ost+45 indeholder omkring 0,26 mcg.

I planter er D-vitamin nærmest ikke til stede, hvilket også betyder, at hvis du er vegetar eller veganer er det ekstra vigtigt, at du gør brug af et kosttilskud til at supplere din indtag af D-vitamin. Vi har forskellige D-vitaminkosttilskud til netop vegetarer og veganere. Vælg bl.a. Bidro D3-vitamin vegan, Nature’s Own Vitamin D3 vegan, Nani Vitamin D3 vegetabilsk eller Biosym Veg D-3 Vitamin. Du skal altså spise meget af disse fødevarer for at dække kroppens daglige behov af D-vitamin – især i de mørke måneder. Derfor er et kosttilskud særdeles relevant her. 

D-vitamin fra solen

Det er solens UVB-stråler der aktiverer hudens naturlige dannelse af D-vitamin. Når solen er fremme er 15-20 minutter tre gange om ugen nok til at dække kroppens behov for D-vitamin, men da solen ikke er fremme hele året rundt, er det nødvendigt at indtage D-vitamin på andre måder.

For lidt D-vitamin

D-vitamin mangel er måske det mest udbredte ernærings-problem i norden. De lange, kolde vintre gør at behovet for D-vitamin er så stort, at det hos nogle ikke kan dækkes ved at spise en varieret kost. 
Symptomer på D-vitaminmangel er:

  • Trætte og ømme muskler
  • Dårlige tænder
  • Knogleskørhed

Udover mangel på sol, kan andre situationer også spille ind på D-vitaminmangel. Et stort alkoholforbrug nedsætter optagelsen af D-vitamin i kroppen. Derudover kan kvinder der har passeret overgangsalderen også opleve et øget behov for D-vitamin. 

For meget D-vitamin

En overdosering med D-vitamin kan øge indholdet af calcium i blodet og give kvalme, opkastninger, hovedpine og træg afføring. Hvis calciumindholdet er forøget gennem lang tid, kan det udfældes i nyrerne og medføre nyresten og undertiden nedsat nyrefunktion. 
Der skal dog indtages meget store doser af D-vitamin; mere end 1.000 mikrogram om dagen, før der er risiko for disse bivirkninger. 

Selvom grænsen for overdosering af D-vitamin er relativt høj, er det altid en god idé at følge det enkelte kosttilskuds anbefalinger for daglig dosis. 

Calcium/kalk og D-vitamin

Både calcium og D-vitamin bidrager til normale knogler, og desuden bidrager D-vitamin til en bedre optagelse af calcium. Derfor – hvis ikke du indtager nok D-vitamin, mindskes din krops optagelse af calcium der er en stor del af dine knogler og tænder.

Køb D-vitamin på Mecindo.dk

På Mecindo.dk har vi et bredt udvalg af D-vitamintilskud i forskellige former og styrker. Vælg det D-vitamintilskud der passer til lige netop dig og dit behov. Bestil online i dag og få dine varer leveret inden for 2-4 hverdage.

Endnu bedre er det, at hvis du ofte handler på Mecindo.dk, kan du blive medlem af vores kundeklub, Club Mecindo. Som medlem af kundeklubben opnår du rabatter og gratis fragt på alle dine ordre. 
Har du spørgsmål til et produkt, din ordre, kundeklubben eller noget fjerde, er du altid mere end velkommen til at kontakte vores kundeservice. Du kan kontakte os på både mail og telefon.  

Læs mere Skjul