D-vitamin

D-vitamin, også kaldet calciferol, er betegnelsen for en gruppe vitaminer, som forbedrer kroppens absorption af jern, zink, magnesium, kalk og fosfat.

Den vigtigste kilde til d-vitamin er sollys, hvorfra også den vigtigste af d-vitaminerne, D3-vitamin, optages.

Hvorfor skal du tage D-vitamin kosttilskud?

D-vitamin mangel er måske det mest udbredte ernærings-problem i norden. De lange, kolde vintre gør at behovet for d-vitamin er så stort, at det hos nogle ikke kan dækkes ved at spise en varieret kost.


Læs mere Skjul

Kundernes favoritter

viser 1 til 36 af 42 (2 sider )

Hvad er D-vitamin?

D-vitamin, også kaldet calciferol, er betegnelsen for en gruppe vitaminer, som forbedrer kroppens absorption af jern, zink, magnesium, kalk og fosfat. 

Den vigtigste kilde til d-vitamin er sollys, hvorfra også den vigtigste af d- vitaminerne, d3-vitamin, optages. Visse former for mad, primært meget fed fisk, indeholder d-vitamin, men den primære kilde er sollys. D-vitaminmangel kan resultere i calciummangel i knoglerne.

Få en positiv effekt på dine knoglers sundhed ved at undgå d-vitaminmangel. Et daglig indtag på 10 mg sikrer en optimal balance mellem calciferol(d-vitamin) og calcitonin.

Hvorfor skal du tage D-vitamin kosttilskud?

Ifølge sundhedsministeriet indtager hver dansker i gennemsnit 3 mg d-vitamin sammenlignet med de anbefalede 10 mg.

Danskerne står altså med en D-vitaminmangel på 7 mg i gennemsnit: Op mod 9 ud af 10 danskere estimeres derfor til at mangle d-vitamin i vinterhalvåret.

Multivitaminer med D-vitamin, torskelevertran eller dedikeret D-vitaminkosttilskud kan spare kroppen for de ubehagelige symptomer, der kan opstå ved D-vitamin mangel. 

Bivirkninger og sikkerhed ved D-vitaminer

En overdosering med d-vitamin kan øge indholdet af calcium i blodet og give kvalme, opkastninger, hovedpine og træg afføring. Hvis calciumindholdet er forøget gennem lang tid, kan det udfældes i nyrerne og medføre nyresten og undertiden nedsat nyrefunktion. 

Der skal dog indtages meget store doser af d-vitamin; mere end 1.000 mikrogram om dagen, før der er risiko for disse bivirkninger. 

Læs mere Skjul