C-vitamin

C-vitamin, også kendt som askorbinsyre eller askorbat, er et vigtigt stof, som kroppen ikke selv kan danne. C-vitamin findes naturligt primært i frugt og grønt, især i kål og citrus frugter. C-vitamin er, sammen med jern, nødvendige for at producere de 20 aminosyrer, kroppen bruger til at opbygge protein. C-vitamin er vigtigt for immunforsvaret, og for at kroppen kan optage jern. C-vitamin er også vigtigt for at kunne danne bindevæv, og C- vitamin fungerer desuden som en antioxidant. Den menneskelige krop lagrer i gennemsnit 1,5 gram C-vitamin.


Viser 1 til 24 af 35 (2 sider)

C-vitamin

C-vitamin, også kendt som askorbinsyre eller askorbat, er et vigtigt stof, som kroppen ikke selv kan danne. C-vitamin findes naturligt primært i frugt og grønt, især i kål og citrus frugter. C-vitamin er, sammen med jern, nødvendige for at producere de 20 aminosyrer, kroppen bruger til at opbygge protein. C-vitamin er vigtigt for immunforsvaret, og for at kroppen kan optage jern. C-vitamin er også vigtigt for at kunne danne bindevæv, og C- vitamin fungerer desuden som en antioxidant. Den menneskelige krop lagrer i gennemsnit 1,5 gram C-vitamin.

Hvorfor skal du tage C-Vitamin kosttilskud?

Behovet for C-vitamin stiger ved hård fysisk aktivitet og ved tobaksrygning. Hvis kroppens C-vitaminbehov ikke dækkes og der opstår C-vitaminmangel, kan et kosttilskud med askorbinsyre være relevant. Den mest alvorlige følge af C-vitaminunderskud, er risikoen for at udvikle skørbug. Symptomer på C-vitaminunderskud og heraf følgende skørbug ses ved træthed, hyppige forkølelser, muskel- og knoglesmerter samt blødninger i huden. Senere følger hævelse af og blødninger i tandkødet.

Bivirkninger og sikkerhed ved C-Vitaminer

Du skal være forsigtig hvis: 

  • Du har øget jernindhold i kroppen. 
  • Diaré. 
  • Tendens til nyresten. 
  • Er i behandling med blodfortyndende medicin.
  • Tal med din læge, hvis du er i tvivl.