B-vitaminer

Forebyg b-vitaminmangel.

B-vitaminer består af seks forskellige stoffer: B1 tiamin, B2 riboflavin, B3 niacin, B5 pantotensyre, B6 pyridoxin og B12 cobalamin.
Behovet for B-vitamin stiger ved stress såvel som ved hård, fysisk aktivitet, da B-vitamin udskilles med sved. Et tilskud af stærke B-vitaminer kan have en positiv effekt på tyndt/langsomt voksende hår.

Hvorfor skal du tage B-Vitamin?
B-vitaminkosttilskud kan afhjælpe følgende, almindelige symptomer på B-vitaminmangel:

  • Mundbetændelse, eksem, øjenproblemer og hårtab (B2-vitaminmangel)
  • Problemer med forhøjede kolesteroltal (B3-vitaminmangel)
  • Hårtab, for tidlig aldring, lavt blodsukker (B5-vitaminmangel)
  • Hukommelsesproblemer, angst, uro og nervøsitet, depression, søvnløshed (B1-vitaminmangel)
  • Perniciøs anæmi, nerveskader, nedsat appetit (B12-vItaminmangel)
  • Unormal bloddannelse, depression, nerveproblemer (B6-vitamin)

Viser 1 til 24 af 34 (2 sider)

B-vitaminer

Hvad er B-Vitamin?

B-vitaminmangel forebygges bedst med et højt, dagligt indtag af frisk frugt og grønt, men kan også afhjælpes med et B-vitaminkosttilskud. B-vitaminer er vandopløselige, og er derfor gode at tage sammen med et måltid.

B-vitaminer består af seks forskellige stoffer: B1 tiamin, B2 riboflavin, B3 niacin, B5 pantotensyre, B6 pyridoxin og B12 cobalamin.  Behovet for B-vitamin stiger ved stress såvel som ved hård, fysisk aktivitet, da B-vitamin udskilles med sved. B-vitaminmangel forebygges bedst med et højt, dagligt indtag af frisk frugt og grønt, men kan også afhjælpes med et B-vitaminkosttilskud. B-vitaminer er vandopløselige vitaminer, og kan dermed ikke tages i for stor dosis.

Bivirkninger og sikkerhed ved B-Vitaminer

B6-vitaminer kan øge drømmeaktiviteten. B-vitaminer bør som hovedregel ikke indtages kort tid inden sengetid. Overskrid ikke den anbefalede dosis. Overdrevet indtag kan resultere i en laksativ effekt. B-vitaminkosttilskud er velegnet til vegetarer og veganere.